Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

IBM lijft Netezza in, EMC neemt Greenplum over, SAP sluit Sybase in de armen: allemaal tekenen aan de wand dat datawarehousing meer dan ooit “hot” is. Maar intussen blijft helemaal bovenaan in Gartner’s Magic Quadrant Teradata staan dat onlangs met een stevig vernieuwd aanbod zijn positie nog consolideerde.

Gartner’s laatste MQ over datawarehousing dateert van begin dit jaar, wat betekent dat in de komende versie drie namen uit het leaders-vakje zullen verdwijnen (Netezza, Sybase en Greenplum) en minstens één nieuwe zal opduiken (SAP), en mogelijk ook EMC. Oracle is met de overname van Sun Microsystems wel een nieuwe richting ingeslagen met zijn Exadata, maar analisten zien hier vooral een concurrentie in voor de EMC/Greenplum combinatie. Gartner twijfelt momenteel nog of beiden wel recht-streekse belagers worden van marktleider Teradata – dat het intussen niet aan zijn hart laat komen, want chief development officer Scott Gnau stelde op de jongste gebruikersconferentie van Teradata nog ronduit dat zijn bedrijf zich geen zorgen maakt over al die overnames: “In feite verandert er maar weinig op de markt, er verdwijnen wat namen maar de waardeverhoudingen blijven nagenoeg ongewijzigd, zoals onze jongste kwartaalresultaten ook aantonen.”

Blijven investeren

Die cijfers liegen er inderdaad niet om: Teradata’s omzet steeg met 15%, de winst per aandeel met 22%, en het bedrijf verhoogde zijn omzetprognose van 8 à 10% naar 12%, een teken dat de orderportefeuille nog behoorlijk gevuld is. Volgens ceo Mike Koehler heeft Teradata de voorbije vijf jaar nooit zoveel nieuwe klanten binnengehaald. “Maar dat betekent niet dat we op onze lauweren gaan rusten”, beklemtoont hij. “Onze investeringen in r&d blijven op 20% staan, we gaan ook zo’n 30% meer consultants aanwerven om onze klanten bij te staan bij implementaties, en ook onze samenwerking met partners als SAS en SAP gaan we nog stevig versterken. De nieuwe producten en oplossingen die we nu weer introduceren, zetten dat nog eens extra in de verf.”

Even de belangrijkste aankondigingen op een rijtje. Een nieuwe versie van Teradata Database (13.10) voor grote hoeveelheden complexe data, aangevuld met geavanceerde analytics en voor het eerst ook een tijdsgevoelige database die gebruikers in staat stelt historische wijzigingen op te sporen in bijvoorbeeld verzekeringspolissen. Teradata heeft ook zijn hardwareplatform verbeterd met nieuwe processoren, inclusief de Extreme Data Appliance die dankzij SSD-drives 18 keer sneller kan werken dan systemen met klassieke harde schijven. Het introduceerde ook Teradata Accelerated Analytics om bedrijven te helpen analytische silo’s te integreren tot één krachtig datawarehouse dat dankzij ‘in-database’ analytics ook massa’s gegevens snel en efficiënt kan verwerken. En Teradata komt ook met een nieuwe ‘Marketing Intelligence’ module voor zijn Relationship Manager die het mogelijk maakt via dashboard-rapporten gegevens zichtbaar te maken die afkomstig zijn van een waaier van toestellen en platformen, inclusief smartphones, iPads, pc’s en browsers. Gartner plaatste overigens Teradata samen met Unica, SAS en Oracle recent nog in het leadersvakje van zijn MQ voor CRM Multichannel Campaign Management.

Socialization of data

Maar het grote thema van de gebruikersconferentie was zeker wel de ‘socialization of data’. Teradata wees nogmaals op de tsunami van informatie die op elke organisatie afstormt – gegevens uit alle mogelijke hoeken en technologieën zoals rfid, intelligente apparatuur, sensoren, en ook en vooral sociale netwerken. Facebook, Twitter, blogs – “een enorme berg data die ons kan overspoelen maar die tegelijkertijd ook uitzonderlijk nuttig kan zijn op voorwaarde dat we de gegevens kunnen linken met informatie waarover we al beschikken in onze databases”, stelt Scott Gnau. “Crm, erp, supply chain – allemaal toepassingen waarin gegevens opgeslagen zitten die, in samenspel met die “sociale” data, tot ongekende nieuwe inzichten in de business kunnen leiden. Via onze Relationship Manager kunnen we nu die datastroom van gestructureerde en ongestructureerde gegevens niet alleen zinvol verwerken in ons datawarehouse maar tevens gebruiken om een meer efficiënte besluitvorming te ondersteunen, ondermeer in dashboards die het resultaat zijn van ons partnership met MicroStrategy.” Gnau geeft als voorbeeld de zowat 3.000 deelnemers aan de conferentie die samen via allerlei netwerken zo’n 2,3 miljoen publieke connecties hebben. “Als je die informatie vanuit marketingstandpunt kan doorgronden, dan krijg je een bijzonder sterk instrument in handen. We hadden al gemerkt dat een aantal van onze klanten dit manueel trachtten op te lossen, maar gezien de enorme datahoeveelheden is dit eigenlijk onbegonnen werk. We praten hier echt over ‘big data’. IDC heeft berekend dat onze digitale wereld dit jaar zal groeien naar 1,2 zettabytes, dat is een cijfer met 21 nullen – en dat vraagt een serieus datawarehouse om te verwerken.”

Frans Godden

“Onze investeringen in r&d blijven op 20% staan, we gaan ook zo’n 30% meer consultants aanwerven om onze klanten bij te staan bij implementaties, en ook onze samenwerking met SAS en SAP gaan we nog stevig versterken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content