Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Bpost heeft van geautomatiseerde testing een belangrijk aandachtspunt in hun ict gemaakt. “We evolueren nu naar continuous testing”, zegt transversal services manager Catherine De Baets.

Het ‘ALM Masters’ event van HP bleek het ideale podium voor bpost om te vertellen hoe hoog testing op de agenda staat van ‘s lands grootste werkgever waaronder 600 ict-werknemers. “We hebben in totaal meer dan 300 applicaties verspreid over 5 clusters. In totaal doen we 70 projecten per jaar. Ieder jaar hebben we drie grote softwarereleases, naast nog een 30-tal kleinere releases en de verplichte hotfixes. Met zoveel softwareactiviteit is testing écht wel nodig”, stak Catherine De Baets, transversal services manager bij bpost van wal.

Al gaf ze meteen ook toe dat bpost de noodzaak al gaandeweg geleerd heeft. Net zoals zovele andere bedrijven, kwam het besef pas na enkele ict-pannes. “Zo’n pannes of it-defecten zorgen niet alleen voor inefficiënties, maar vaak ook voor imagoschade en financieel verlies. En het is dikwijls pas wanneer iets in de krant staat, dat de vraag komt waarom de software niet getest was. Omdat er geen budget is, is dan al te vaak het antwoord”, weet De Baets.

BELANGRIJK PUNT OP MANAGEMENTNIVEAU

Op bpost -managementniveau is testing daarom ondertussen een belangrijk punt geworden. Zeker ook omdat de business niet te lang wil wachten om een nieuw project op de markt te krijgen. “We kunnen nog geen dagelijkse releases doen, maar we doen wel ons uiterste best om in die richting te evolueren”, zegt De Baets.

En dat kan je niet met alleen maar manuele testing van de stukjes software. “Als je meer, sneller, en eerder wil testen, dan kan je niet anders als naar continuoustesting evolueren. Dat wil zeggen dat je zoveel mogelijk van je testprocessen moet automatiseren”, luidt het devies.

Concreet wordt bij bpost nu al tijdens de eigenlijke development getest. Er wordt dus niet gewacht tot een stukje code volledig klaar, vooraleer een testproces opgestart wordt. Het testproces is mee geautomatiseerd in het automatische deployment-systeem. “Elke nacht wordt nieuwe code automatisch uitgerold. Onze Sonar-testen draaien daar mee op, zodat het testingproces automatisch gestart wordt tijdens de nacht. Elke ochtend beginnen we met een rapport waarmee al duidelijk wordt of er grote problemen opgetreden zijn met de nachtelijke software-deployment”, aldus De Baets.

Eenmaal de sanity check voltooid, start het eigenlijke testen: smoke testing – werkt de gewenste basisfunctionaliteit nog wel in de top-10 scenario’s – gevolgd door de operationele testen (functional, non-functional). Nadien komen nog regressieve testen aan bod. Voor het automatiseren van de hele aanpak deed bpost beroep op HP-software.

“Hoe sneller je een bug vindt, hoe minder het de organisatie uiteindelijk kost. Dat helpt ook om het management te overtuigen van de automatiseringsnood”, weet De Baets. “Maar minstens zo belangrijk is dat je de hele organisatie meekrijgt. We hebben een apart competentiecentrum opgericht voor al wie met testing te maken krijgt. In die community zitten zowel de business als de ict, inclusief mensen van ontwikkeling en tooling. De grootste uitdaging is immers niet de technische implementatie, maar het change management”, geeft De Baets nog een belangrijke lesson learned mee.

Maar wie testing zegt, denkt helaas meteen ook aan budgetten die het eerst geschrapt worden van zodra er bespaard moet worden. “Dat moet je trachten te ondervangen door het management meteen op de risico’s te wijzen. Maar wij hebben ook duidelijke kpi’s gedefinieerd en rapporteren die ook bij elke softwarerelease. Het management moet weten waar je staat en waar je naar toe wil. Zo kan je hen overtuigen dat investeren in testen in de eerste plaats investeren in kwaliteit is, en niet die duivelse noodzaak op het einde van de rit”, besluit Catherine De Baets.

Kristof Van der Stadt

‘Hoe sneller je een bug vindt, hoe minder het de organisatie uiteindelijk kost’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content