Een jaar geleden kondigde de Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines aan dat het de cloud van Microsoft geselecteerd had als mailoplossing voor de bemanning, met ‘budgettaire optimalisatie’ als belangrijkste drijfveer. In 2011 werden 1.500 medewerkers ‘gemigreerd’ naar de collaboratieve BPOS-oplossing van Microsoft. De overige medewerkers bleven met Exchange werken. Maar cio Eric Wilmot zei toen dat hij zo snel mogelijk een migratie naar Office 365 wilde doorvoeren.

Nu, een jaar later, en in aanvulling op BPOS dus, werken inderdaad ongeveer 1.500 personeelsleden van Brussels Airlines met Office 365 in de cloud, “maar dat aantal willen we nog verhogen.” Twee clouddiensten worden naar voor geschoven: een mailbox via Exchange en Office 365 voor de ‘cabin crew’ en het personeel van de cockpit. “We zijn relatief tevreden over de beschikbaarheid van de dienst”, vertrouwt Eric Wilmot ons toe. Hij preciseert dat de functionaliteiten vrij gelijk lopen met die van Outlook en dat de integratie met de Active Directory (AD) perfect verlopen is. “Er is dus geen impact geweest op de werklast rond het beheer van mailboxen.” Toch een kritische noot op het niveau van de te beperkte aanpassingsmogelijkheden, terwijl “de werklast voor de integratie [gedaan door een Microsoft-partner, nvdr] iets hoger was dan verwacht wat toch een halve verrassing was.” Wilmot wijst ook op enkele kleinere problemen, zoals migratiefouten bij sommige gebruikers en het feit dat enkele delen van de dienst af en toe eens onbeschikbaar waren. Ook waren er AD-synchronisatieproblemen (en dat gedurende een hele week). “Het is dus belangrijk om een goede analyse van de AD te maken”, raadt de cio aan.

Tot slot geeft Eric Wilmot nog toe dat de implementatiekost iets hoger was dan voorzien, ook al was er “geen grote afwijking”. Deze cloudervaring stemt hem al bij al toch overwegend positief “want we denken eraan om SharePoint in de cloud te draaien, voor bijvoorbeeld bepaalde ‘corporate’ documenten zoals werkprocedures.”

Wat het veiligheidsaspect betreft, ziet hij geen probleem. Men moet kunnen erkennen dat in de meeste bedrijven de security vaak meer baat heeft met interne tegenover externe oplossingen. Brussels Airlines finaliseert overigens nog de analyse voor een rfp rond infrastructuur. Een contract dat servers, managed services, gebruikersbeheer en werkplekbeheer omvat. “We hebben al deze elementen gecombineerd en zullen één enkele leverancier voor alles selecteren”, zegt Eric Wilmot in afwachting van een definitieve beslissing in het begin van april.

[MH]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content