Heel wat Brusselse start-ups die leven van het toerisme zagen hun omzet na de aanslagen van 22 maart verschrompelen. “Onze business is helemaal stilgevallen”, vertelt Jef Minsart van Leave The Bags, “de klanten bleven weg.”
Leave The Bags is een start-up die de bagage van reizigers bij aankomst in het Zuidstation en op de luchthaven van Zaventem naar hun hotel brengt. “Eigenlijk werden we twee keer getroffen”, oppert de initiatiefnemer.
“Na Parijs en de lockdown van Brussel zijn de hotels tot 60 procent van hun cliënteel kwijtgespeeld. Onze business is toen helemaal stilgevallen. In januari keerden de klanten druppelsgewijs terug, maar na de aanslagen in Zaventem en Maalbeek is alles weer in elkaar gestuikt.”
Tarik Hennen van Smartflats, een start-up die appartementen verhuurt en alle communicatie met de klant digitaal organiseert, vertelt een gelijkaardig verhaal. “Wij bestaan al 3,5 jaar en de voorbije maand was de slechtste ooit”, klinkt het, “we verloren de helft van onze omzet. Alle bedrijven die actief zijn in het hotelwezen delen in de klappen.”
CHINESE TOUROPERATOR
Overigens beperkt de malaise zich niet tot de start-ups uit de hoofdstad. Ook Bestlocal, een jong bedrijfje op de Corda Campus in Hasselt dat toeristen in contact brengt met lokale ‘experts’, voelt de impact. “Wij verloren een belangrijke Chinese touroperator als klant en zien een deel van onze inkomsten in rook opgaan”, zucht founder Ann Dries. Het zijn ook niet alleen de start-ups uit de toeristische sector die getroffen werden. “Wij verkopen schoenen en handtassen uit de duurdere prijsklasse”, legt Claire Xing-hui Dethier van de Brusselse e-commerce site Shoe on the cake uit, “en ook wij kenden een zwarte maand.”
“Mensen die niet in de stemming zijn kopen minder luxeproducten. We hebben dat duidelijk gemerkt aan onze cijfers. Ga er maar van uit dat we de slechtste maand gekend hebben sinds onze opstart enkele jaren geleden.”
Stefan Vandegehuchte van Hey Hey Apps had 22 maart dan weer uitgekozen om zijn fun-app Telekitty te lanceren. “Onze toepassing ging live die dag, en we konden er niets over zeggen, want dat zou ongepast geweest zijn.”
“De app stond ook op Product Hunt, een populaire site waarop dagelijks nieuwe producten worden voorgesteld, en we konden niemand oproepen om voor ons te stemmen. Uiteraard zijn we die week een groot stuk van de organische boost die je krijgt bij zo’n lancering, kwijtgespeeld.”
TIJDSGEEST
Talrijk zijn ze niet, maar er zijn ook start-ups die gewag maken van een positieve impact. Take Eat Easy bijvoorbeeld, een Brussels bedrijfje dat restaurantmaaltijden bezorgt aan huis.
“De restaurants in het centrum zien zwarte sneeuw, en als je dan dankzij Take Eat Easy tot 40 extra couverts per avond kan doen, is dat mooi meegenomen”, legt country manager Jonathan Lefèvre uit.
“Vroeger moesten we zelf restaurants aansporen om met ons in zee te gaan, maar nu merken we dat alsmaar meer horecazaken vanzelf tot bij ons komen omdat we een alternatieve manier aanbieden om hun maaltijden tot bij de klanten te krijgen.”
“Voorts is het ook duidelijk dat er heel wat mensen zijn die na de aanslagen liever thuis blijven dan te gaan eten in het centrum van Brussel”, aldus nog Lefèvre. “Ik hoe je niet te vertellen dat je dat merkt aan ons zakencijfer (lacht). Convenience wint aan belang, en een gebeurtenis zoals die van 22 maart versnelt die trend nog.”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier