‘Transformatie en innovatie staan centraal in de strategie’
Met 45% van zijn ongeveer 3.800 medewerkers in IT, is Euroclear zowel een IT- als een financieel bedrijf. Uitdagingen voor de nieuwe co-CIO’s ad interim zijn de transformatie en datagedreven innovatie.
Euroclear is een infrastructuurleverancier voor de financiële markten, die emittenten en beleggers op de effectenmarkt verbindt en voor afwikkelingsverwerking, vermogensbeheer en onderpandbeheer zorgt. Het bedrijf wil wereldwijde markten helpen om hun transacties efficiënt te verwerken door hun liquiditeit te verbeteren en hun risico’s te verkleinen. Euroclear werkt vanuit zijn hoofdzetel in Brussel samen met meer dan 2.000 financiële instellingen, beheert activa van meer dan 30.000 miljard euro en vereffent transacties voor meer dan 837 biljoen euro per jaar. “Er zijn wereldwijd slechts drie bedrijven die dezelfde diensten aanbieden”, benadrukt Marc De Rycke, die samen met Michal Paprocki de nieuwe co-CIO van het bedrijf is. “We hebben de verantwoordelijkheden verdeeld, maar willen als een enkele leidende entiteit opereren”, zegt hij.
Deze transformatie is een beetje zoals in volle vlucht proberen om de structuur van een vliegtuig te veranderen
Transformatie
Als technologiebedrijf wil Euroclear de digitale transformatie in de verschillende bedrijfsdomeinen verderzetten. Een transformatie die uitgaat van het menselijke aspect. “We maken geen technologie, maar vertalen IT naar de behoeften van de business. IT is dus niet alleen een ondersteunende functie, maar voegt waarde toe aan de business”, aldus Marc De Rycke. Hiervoor steekt Euroclear veel energie in de rekrutering van nieuwe medewerkers, zowel jonge afgestudeerden als meer ervaren mensen met een internationaal profiel (in 2019 werden 47 IT-specialisten aangenomen, in 2020 meer dan 70, waarvan 45% vrouwen).
Daarnaast zet het bedrijf doorlopend opleidingsprogramma’s op, zowel op locatie als op afstand, en moedigt het de medewerkers aan om certificeringen te behalen, met name in Cobit, ITIL, Azure of in projectbeheer.
“Door de coronacrisis is de transformatie op sommige gebieden, zoals telewerken, het delen van informatie en digitalisering, in een stroomversnelling gekomen. Maar op andere vlakken leidt de coronacrisis tot nieuwe uitdagingen en dwingt ze ons onze strategie voor change management te herzien, vooral bij het rekruteren en integreren van nieuwe medewerkers met verschillende profielen”, aldus de nieuwe co-CIO. “Deze transformatie is een beetje zoals in volle vlucht proberen om de structuur van een vliegtuig te veranderen. ”
Innovatie
Om de beste medewerkers aan te trekken en te behouden, vertrouwt Euroclear op technologische innovatie. “Innovatie is nauw verbonden met digitale transformatie. Het doel is om een wereldwijde systemische financiële organisatie op te zetten die veerkrachtig, stabiel, efficiënt en veilig is. IT is immers de kern van ons bedrijf”, zegt Michal Paprocki, co-CIO ad interim. “Euroclear wil een wereldwijde leider zijn in zeer gespecialiseerde en veeleisende activiteiten. We zijn zowel een IT- als een financieel bedrijf en willen vooral ons databeheer verbeteren en diverse ‘dataproducten’ ontwikkelen op basis van innovatie. ”
Op technologisch vlak is Euroclear als marktplaats een soort etalage voor de nieuwste innovaties in datacenter- en netwerkinfrastructuren. Daarbij denken we met name aan de hypergeconvergeerde architectuur (in afwachting van de privécloud), de toegang tot een beveiligde openbare cloud (met Azure) en de ontwikkeling van API’s (application programming interface) en van een SDN (software-defined network). Daarnaast implementeert de groep veel digitale technologieën, zoals NLP (natuurlijke taalverwerking), OCR (optische tekenherkenning), kunstmatige intelligentie en algoritmen, intelligente robotica, blockchain (in het Central Bank Money Currency-project) enzovoort. “We willen een datagericht, eerder dan een risico- of procesgericht bedrijf worden”, aldus Michal Paprocki.
Euroclear zet ook sterk in op – voornamelijk technologische – partnerschappen (met IBM, Oracle, Microsoft, HP, Dell, Capgemini en TCS) en op het ecosysteem (vooral in fintech met een systematische screening van de marktspelers), en niet te vergeten SaaS (Software-as-a-Service), via recente contracten met ServiceNow (als portaal voor procesmanagement), de Belgische fintech Collibra voor datakwaliteit en -beheer, en Taskize om de efficiëntie van backofficeprocessen te verbeteren. Daarnaast gebruikt Euroclear al enige tijd Office 365 en richtte het een ‘cloud access security broker’ op om de toegang tot de openbare cloud te beveiligen. “We werken ook veel aan ‘dataproducten’ om indices te maken die onze klanten helpen bij hun beslissingen.” Als voorbeeld noemt De Rycke de recente lancering van LiquidityDrive, dat dagelijkse liquiditeitsgegevens biedt die worden gegenereerd door een breed scala aan vastrentende instrumenten en dat door Euroclear-cliënten kan worden gebruikt om hun tradingmodellen te verbeteren, post-tradinganalyse en -rapportage te ondersteunen en beleggingsinformatie en -onderzoek te verbeteren.
“We zijn heel open en ook heel selectief in onze partnerschappen. We investeren niet om meerwaarden te behalen, maar voor de industriële waarde die kan worden gegenereerd. Om ons ecosysteem te versterken zijn we steeds op zoek naar technologieën die complementair zijn met onze business, dus niet echt ‘pure players'”, voegt De Rycke eraan toe.
Tot slot spreekt het voor zich dat Euroclear als speler in de financiële wereld veel oog heeft voor (cyber)veiligheid; dat zit zo’n beetje in zijn DNA. “We zijn met de Europese Commissie, de NAVO en enkele telecomoperatoren en consultants, een van de grootste particuliere spelers in cyberveiligheid in België. Onze teams zijn de laatste tijd sterk gegroeid en we blijven rekruteren”, aldus Marc De Rycke.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier