Om zijn portefeuille leesbaarder te maken, besloot de Belgische integrator Trasys om een aantal van zijn diensten in een package te bundelen en zo bedrijven te helpen om de digitale stap te zetten.
Met meer dan 730 consultants en een omzet van meer dan 70 miljoen euro kun je niet meer om Trasys heen op de Belgische markt voor systeemintegratie. De vennootschap staat vooral bekend om haar megacontracten met de Europese instellingen in de ruime zin (ongeveer 50 % van de omzet), en richt zich voornamelijk op segmenten als de industrie, financiën, energie/nutsbedrijven en de Belgische overheid. Bovendien is “de integratie van systemen tegenwoordig commodity geworden”, vindt Chris De Hous, ceo van Trasys.
Op basis van deze vaststelling besloot Trasys om zich te focussen op ‘digitale transformatie’, lees: de evolutie van de activiteiten van bedrijven naar het digitale tijdperk. De belangstelling gaat daarbij in de eerste plaats naar mobiliteit en analyses, en vervolgens naar cloud (hoewel Trasys niet van plan is om zelf infrastructuur aan te bieden, maar wel advies) en digitale handel (digitale marketing of e-commerce). “Door voort te bouwen op onze kernactiviteiten zouden we onze klanten en prospects een meerwaarde in deze SMAC kunnen bieden”, aldus nog De Hous.
Concreet genomen besloot Trasys in overleg met zijn meerderheidsaandeelhouders Ackermans & van Haaren en CNP “om 30 % van de winst te investeren om op termijn 30 % extra winst per jaar te genereren”, vat De Hous samen. En om een incubator op te richten “om niet te verdrinken in de ‘business as usual’.”
DIGITALE TRANSFORMATIE
Charles Delhaye, vicepresident Consulting van Trasys, is van oordeel dat een project voor digitale transformatie moet worden opgedeeld in drie stappen: de vaststelling dat de onderlinge verbondenheid (van machines, mensen, processen, enz.) toeneemt, de noodzaak dat platformen onderling operabel moeten zijn (om toegang te krijgen tot informatie en ze transversaal te verspreiden in de organisatie) en het overwicht van informatie en data driven services (die de kosten doen verlagen, vernieuwing stimuleren, enz.). Met twee grote acties: de businessbehoeften definiëren en dan de invoering van het platform.
Het eerste gebied dat wordt aangepakt is mobiliteit. In dit geval worden er 3 use cases geïdentificeerd: het field force management door herbruikbare softwarecomponenten te bieden om de workflow van het personeel op het terrein te automatiseren; het salesforce management om de productiviteit van de sales force te verbeteren dankzij tools voor het opmaken van gepersonaliseerde offertes of een 360° klantenanalyse; en mobiele apps waarbij Trasys het nodig acht om de ontwikkelingkosten te delen en de gegevens transversaal te delen.
De tweede pijler is analytics. Ook hier spitst Trasys zich toe op 3 toepassingsgebieden: predictief onderhoud door voordeel te halen uit zowel gestructureerde als ongestructureerde data (Trasys steunt in dit geval op zijn ervaring met de industriële wereld); operational excellence, met een bijzondere focus op documentbeheer; en digitale marketing (gepersonaliseerde cross-channel campagnes, het beheer van sociale netwerken en van de web content, enz.).
RIO
Geruggensteund door zijn expertise in consulting en integratie en door zijn partnerschappen is Trasys van plan om de diensten van data scientists in te roepen om meer gerichte projecten in SaaS-modus met variabele prijzen aan te bieden om een sneller investeringsrendement mogelijk te maken.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier