De nieuwe campushallen moeten de bedrijfsomgeving van de toekomst worden. Het gaat om twee oude Philips-productiehallen, elk 8 meter hoog. “Die gaan we volledig strippen tot op het beton. De buitenrand wordt opgedeeld in twee verdiepingen en daar komen telkens modulaire werkruimtes van 35m² (5 op 7 meter). Zo maken we per hal 64 units.” Degens wil dat modulaire als troef inzetten : “Bedrijven huren geen kantoor meer van 400m² om er vervolgens vier jaar mee te doen. Vandaag willen ze misschien 300m², volgend jaar 750m², maar het jaar nadien misschien terug 120m². Daarom willen we dit deel moduleerbaar maken. Zo krijg je 64 units op maat van wat onze klant wil.”
In de middenbeuk, de hal zelf, worden 7 open containers geplaatst als een soort eiland. Die kunnen functioneren als kantoor, maar evenzeer als belruimte, vergaderzaal, koffielokaal of printruimte. Naast de kantoormodules en de eilanden wordt er ook een deel als flexruimte ingericht voor bedrijven die af en toe iemand van daaruit willen laten werken. De tweede hal is identiek aan de eerste, maar wordt opgedeeld in vier loten. Specifiek voor vier grote bedrijven die er zullen komen.
“Het geheel moet aanvoelen als een stad waar je doorloopt”, zegt Degens. Dat mag u vrij letterlijk interpreteren. Eens de hallen er staan, wil hij ook werk maken van woonomgevingen op de campus. Geen appartementen voor permanente bewoners of een klassiek hotel. Maar wel woonruimtes voor bijvoorbeeld expats die nu nog enkele weken of maanden op een hotelkamer wonen als ze naar België afzakken.
Maar de nieuwe sites moeten ook op technologisch vlak uitblinken. “We willen niet gewoon de vastgoedboer zijn maar ook technologisch voorop lopen. Het moet science-fiction lijken. Momenteel zetten we VR in om geïnteresseerden virtueel door de campus te laten lopen. Dat werd trouwens ontwikkeld door Mimesys, een van de bedrijven hier op de campus. Ook komt er één ontvangstplaats. Daar krijgen mensen een toestel (bijvoorbeeld een smartphone of tablet) mee dat hen de weg wijst. We plaatsen bewust geen fysieke logo’s op de gebouwen. Maar met hun toestel zien ze bijvoorbeeld wel virtuele logo’s en pijlen naar het bedrijf dat ze komen bezoeken. Met augmented reality zien ze op de lift bijvoorbeeld het Mobile Vikings-logo. Dan ben je als bezoeker veel meer onder de indruk dan wanneer een bedrijf tussen honderd andere logo’s op een gebouw staat.”
Dat de Corda Campus vandaag vol zit en er nog vraag is, zet enige druk achter het project. Bedrijven die moeten uitbreiden wachten immers geen drie jaar. “De raad van bestuur heeft het project eind september goedgekeurd. In juni 2017 willen we operationeel zijn. ” Enig scepticisme overvalt ons, maar Degens heeft er geen last van : “Desnoods gaan we zelf meebouwen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier