“Mijnheer Huydevetters, hartelijk dank dat U tijd voor mij wil vrijmaken.”

“Het is altijd een plezier om met leergierige studenten te praten, Caroline.”

“Ik doe een bachelor human resources en ik maak een scriptie over de uitdagingen van het headhunters-vak.”

“Dat zal een lijvig werkstuk worden.”

“Bedoelt U dat het vak moeilijk geworden is ?”

“Het is altijd een moeilijke stiel geweest, als je het goed wil doen natuurlijk.”

“Wat maakt een headhunter succesvol, mijnheer Huydevetters ?”

“Ik denk dat je in de eerste plaats een goed mens moet zijn, Caroline. Je moet het goed voor hebben met je medemens. Je moet mensen willen helpen, of dat nu klanten zijn of kandidaten.”

“Dat klinkt nogal soft, nogal pastoorsachtig, mijnheer Huydevetters. Sorry dat ik dat zo zeg, Onze prof zegt dat jullie meedogenloze poenpakkers zijn, mensenhandelaars, verkopers van levend vlees.”

“Jouw prof heeft makkelijk praten, Caroline. Die leeft ongetwijfeld onder de stolp van een ivoren toren. Ik heb de unief altijd als een beschermde werkplaats voor talentloze mislukkelingen gezien. Vaste wedde, dik pensioen, dertig jaar lang hetzelfde lesje aframmelen en negatief doen over ondernemers die de middelen genereren om hun hobby te financieren.”

“Oeps, dat is in het verkeerde keelgat geschoten.”

“En nog een paar studentes binnendraaien als ze er de kans toe zien.”

“Misschien beter terug naar het onderwerp van mijn scriptie.”

“Wat zijn de belangrijkste evoluties in het vak van de executive search ?”

“Social media, dat heeft onmiskenbaar een grote verandering teweeg gebracht. En dan vooral LinkedIn.”

“Is dat een goede of een slechte zaak voor u geweest ?”

“Het is dubbel, Caroline. Een aantal van mijn collega’s zijn er aan kapot gegaan. Hun klanten vonden in LinkedIn een goedkope manier om kandidaten te vinden, en ze zagen de toegevoegde waarde van externe rekruteerders niet meer. Je post een vacature op LinkedIn en de kandidaturen stromen binnen. Je hoeft ze alleen nog maar te triëren en te interviewen. Dat kan het kleinste kind, denken ze.”

“U zei dat het dubbel is. Wat bedoelt U daarmee ?”

“Het is natuurlijk een interessante bron van informatie voor ons. Je weet meteen wie aan het aanwerven is en wie op de markt is. In die zin is het een goede aanvulling bij ons eigen klanten- en kandidatenbestand.”

“Hebt U klanten verloren door LinkedIn ?”

“Er zijn er wel een paar die denken dat ze het aanwerven van mensen op een goedkope manier kunnen afhaspelen.”

“Dat klinkt een beetje venijnig.”

“Wel, uiteindelijk gaat het niet om het identificeren van mogelijke werknemers, maar het gaat om het aanwerven van de beste kandidaat. En daar zijn wij heel erg goed in. En verstandige klanten weten dat dat geld kost.”

“U weet beter welke kandidaat beter bij een werkgever past dan de werkgever zelf ?”

“Inderdaad. Wij kennen onze klanten beter dan ze zichzelf kennen, en wij kunnen het potentieel van de kandidaat beter dan wie ook inschatten.”

“Hoe kan U dat hard maken ?”

“Zoals gezegd, door het feit dat ik een goed mens ben. Daardoor heb ik een heel scherp inzicht in mensen en bedrijven.”

“U bent ook een trots mens, om niet te zeggen arrogant.”

“Arrogant ? Dat is een interessante opmerking. Zolang wij goed werk afleveren heb ik geen probleem met dat adjectief.”

“Hoeveel geld vraagt U aan een klant ?”

“Dat hangt ervan af. Soms is dat 30 % van het jaarloon van de geplaatste kandidaat. Soms is het een vaste fee. Met sommige klanten hebben we een raamovereenkomst.”

“Het gaat om veel geld.”

“Wat is veel, Caroline ? Wat kost het een bedrijf als ze de verkeerde financieel directeur aanwerven ? De waarde van goede mensen is moeilijk in geld uit te drukken.”

“Ik heb uw collegeconcurrent Louis Steegmans ook geïnterviewd, en die is het vak duidelijk beu.”

“Is Louis de stiel beu ? Dat verwondert me.”

“Hij zegt dat hij afgestompt is door al die egocentrische verhalen van kandidaten die zich zo goed mogelijk willen voorstellen. Hij kan het niet meer opbrengen om naar hun gestoef te luisteren.”

“Dat komt er natuurlijk wel bij. Soms zijn wij biechtvader, soms psychiater, soms echokamer voor mensen die aandacht en een luisterend oor nodig hebben.”

“Vandaar dat U een goed mens moet zijn. Een beetje pastoor. Nu begrijp ik U helemaal, mijnheer Huydevetters.”

DOOR JAN FLAMEND

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content