Unified communications, made in Belgium
De marktcijfers mogen dan wel richting verzadiging wijzen: dat belet nieuwe spelers niet om de markt te betreden. Foneo – mét Belgische roots – wil een compleet Unified-Communications-as-a-Service platform uitrollen.
Cloud Communications & Computing Corp: zo heet het bedrijf dat ondernemer Emmanuel Yazbeck in 2011 oprichtte. Corporation, want het bedrijf is wel degelijk in de Verenigde Staten gevestigd, meer bepaald in Miami. “Ik heb altijd in België gewoond, maar we wilden wel het kapitaal voor onze onderneming in de Verenigde Staten ophalen. Dat is de hoofdreden waarom we het bedrijf daar gevestigd hebben”, vertelt Yazbeck. We spreken elkaar via Foneo Meetings; de app waarop het bedrijf inzet en waar vier jaar ontwikkeling in kroop. Eind februari werd de betaversie gelanceerd en eind mei werd gekozen voor België als eerste ‘go-to-market’ land. Omdat Yazbeck in België woont, maar ook om de Amerikaanse concurrenten niet voor de voeten te lopen.
“RingCentral is onze grootste concurrent. We kozen er daarom voor om op de Europese markt te focussen. En tja, je weet wat ze zeggen: als je het in België kan maken…”, lacht Yazbeck.
Inzetten op kwaliteit
Het moet gezegd: de videokwaliteit van ons gesprek oogt prima en het geluid komt goed door: we hebben het ooit anders gezien en gehoord met bijvoorbeeld Skype. “We mikken zeker op kwaliteitsvolle videoconferencing, maar toch is Skype niet onze grootste concurrent”, stelt Yazbeck.
“Foneo Meetings is slechts één onderdeel van het grotere platform dat we bouwen om uiteindelijk ‘Unified-Communications-as-a-Service’ te kunnen aanbieden. Foneo is alleen maar de voice- en videocomponent in dat geheel waarin samenwerking centraal zal staan”, klinkt het.
Een business communications suite dus, die volledig in de Amazon-cloud draait en die geïntegreerd is met de in bedrijven al aanwezige business software. Dat doet toch denken aan waar grote jongens als Microsoft en Cisco ook op inzetten?
“Wij mikken initieel op de kmo-markt en dat is bij Cisco toch een probleem. Hun Call Manager, bijvoorbeeld, draait niet in de cloud en dat is niet ideaal voor kmo’s. Skype for Business wordt door Microsoft nu als een volledige oplossing voorgesteld, maar is nog vrij nieuw. Hun integratiemodel is ook complex. Wij willen het net zo eenvoudig mogelijk maken, zonder nood aan extra it’ers.”
Maar dat Microsoft slagkracht heeft, kan uiteraard niemand ontkennen. “In grote ondernemingen staan ze zeker sterker. Maar wij kunnen wel potten breken bij kmo’s. Een volledige suite voor bijvoorbeeld 20 euro per maand die zowel meetings, voice, als ip-centric diensten omvat: dáármee moeten we het verschil kunnen maken”, stelt de Foneo-oprichter.
Enkele van de sterke punten die hij naar voren schuift zijn de mogelijkheid om het scherm te delen (ook op iOS-devices), encryptie, een functie om meetings lokaal en/of in de cloud op te nemen, annotation, een white board en een indrukwekkende schaalbaarheid. “Tot 500 gebruikers per sessie zijn perfect mogelijk zonder dat bandbreedte een probleem is”, klinkt het.
20 miljoen gezocht
1,5 miljoen euro stopte hij zelf al in de start-up, een business angel voegde nog eens een half miljoen toe. En in 2016 haalde het bedrijf 3,5 miljoen dollar op bij Amerikaanse investeerders in een Series A ronde. Voor de verdere uitbouw van het product zoekt Yazbeck nu 20 miljoen: idealiter een mix van Amerikaanse en Europese fondsen. De sales verloopt deels via de website (direct) en deels via systeemintegratoren en partners. Maar later wil het bedrijf ook achter de telco’s gaan via white-labelling. “Een van de redenen waarom de ontwikkeling 3 à 4 jaar duurde, is net omdat we het platform willen virtualiseren. In principe kunnen we in 5 minuten een virtuele omgeving opzetten voor een merk of operator”, laat Yazbeck nog even in zijn kaarten kijken. Maar eerst de Belgische kmo-markt dus.
KRISTOF VAN DER STADT
“Wij mikken initieel op de kmo-markt”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier