De specialist in uitbesteding van elektronisch documentenbeheer viert dit jaar zijn tiende verjaardag. Het succes van de onderneming stoelt op de multichannel benadering. De uitdaging is nu om de juiste keuzes te maken.
UnifiedPost werd opgericht in 2000 en heeft zich gespecialiseerd in de verwerking van administratieve documenten. Ongeacht of die documenten in eerste instantie op papier gedrukt dan wel elektronisch zijn, en ongeacht of de uiteindelijke output fysiek dan wel digitaal is. De firma levert geen software, maar externe diensten (gehost, toegankelijk via het net) zodat de bedrijven zich geen zorgen hoeven te maken over documentverwerkingsprocessen, of het nu gaat om de invoer, de eventuele conversie (naar de meest uiteenlopende formaten, zelfs formaten van erp- of crm-systemen bijvoorbeeld), de output, maar ook de indexering en de archivering.
Evolutie
UnifiedPost heeft de afgelopen jaren een spectaculaire groei gekend zodat het boekjaar 2009 werd afgesloten met een omzetcijfer dat 40% hoger lag: 8,5 miljoen euro. En dat met een personeelsbestand van een vijftigtal medewerkers (zelfs 60 als je rekening houdt met het nearshoreteam). De firma heeft sindsdien ook haar territoriale spreiding uitgebreid, van België naar Belux, daarna de Benelux en ondertussen al de hele wereld (met prestigieuze internationale namen zoals Reuters, de Financial Times, de Wall Street Journal of NYSE om er maar enkele te citeren). De commerciële activiteiten blijven echter wel beperkt tot onze landen.
“Wij staan in voor de coördinatie van de multichannel problematiek. Want we willen een beheer van die verschillende kanalen aanbieden”, preciseert ceo Hans Leybaert die dat doet via partnerships rond onder meer printing (Group Joos, Leleu Group, enz.) en scanning (Xerox, Ricoh, …).
Bovendien surft UnifiedPost nu op de golven van e-invoicing en die van eID, met ook hier partnerships met Isabel of Certipost en de ondersteuning van Zoomit. “UnifiedPost is geleidelijk geëvolueerd van papier naar elektronica, en van documentenverwerking naar betaalverwerking”, vervolgt Leybaert.
Perspectieven
In een markt die Hans Leybaert verder ziet groeien – ja, zelfs uit zijn voegen barsten – rekent UnifiedPost voor 2010 op een omzetcijfer boven 11 miljoen euro en op een uitbreiding van het personeelsbestand met een tiental personen. “Ons technologisch platform en onze structuur zijn klaar voor de volgende 5 jaar.” Andere troeven: een unieke financiële onafhankelijkheid (het Waalse Gewest, business angels en het management verdelen het kapitaal) en een solide positie op de Belgische markt.
Rest nog dat de grote internationale spelers tot nog toe (zoals de integrators) zich niet echt geïnteresseerd hebben voor deze markt, wat zou kunnen veranderen. “Een consolidatie zal plaatsvinden”, ook al “mogen we gezien onze cijfers enkele ambities koesteren.”
De technologie die werd ontwikkeld door UnifiedPost en die vandaag in staat is om een honderdtal miljoenen documenten per jaar te beheren, evolueert voortdurend. Bovendien “evolueren we in de richting van een technology company.”
Tot slot preciseert Hans Leybaert dat “90% van ons omzetcijfer nu al vaststaat” en dat “het er nu op aankomt om zowel de organisatie als de technologie voor te bereiden op de toekomst.” Evenzo wil UnifiedPost zich meer toeleggen op de markt van de grote kmo’s.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier