‘Uw zaak verdient online’, het initiatief van Belgacom, Google en Bpost dat kmo’s gratis aan een website moet helpen, krijgt een vervolg en wordt verder uitgebreid. Zo is er met 59min.be een nieuw platform gecreëerd waarmee geïnteresseerden snel een website kunnen bouwen, en komt er straks ook een eenvoudige module voor verzending en levering van goederen die online werden aangekocht.

Belgische ondernemingen die nog geen website hebben (nauwelijks de helft van onze kmo’s zou online actief zijn) kunnen sinds een jaar een ‘gratis’ website krijgen voor de eerste zes maanden. Belgacom biedt de domeinnaam aan, hosting van de website en het gebruik van een programma om de site te bouwen. Google geeft ondernemers gratis 100 euro advertentietegoed om het online advertentieprogramma AdWords te testen, en Bpost draagt bij met een korting van 50 procent op het verzenden van online aangekochte producten.

“De sensibiliseringscampagne heeft goed gewerkt”, zegt woordvoerder Jan Margot van Belgacom. “Op een jaar tijd zijn er 85.000 unieke bezoekers komen kijken op de website. Hun aantal ging zelfs in stijgende lijn, tot 1.500 bezoekers per dag in december.”

Eén en ander leidde volgens Margot tot meerdere duizenden trainingssessies over Google AdWords, een stijgend gebruik van de online tool SiteBuilder, en de realisatie van heel wat nieuwe websites in ons land. Hoeveel juist, daar willen de initiatiefnemers geen cijfer over vrijgeven, maar het zouden er toch minstens een duizendtal zijn. Het initiatief blijft ook behouden, en wordt zelfs lichtjes uitgebreid.

Zo werd SiteBuilder vervangen door 59min.be, een nieuw platform van het digitale agentschap Sectionmedia dat op maat van het project werd ontwikkeld, en straks komt Bpost met een speciale module voor de verzending en de levering van online aangekochte goederen. In het verlengde daarvan wordt het ook mogelijk gemaakt om op een eenvoudige manier een module voor e-shopping toe te voegen aan de websites.

Rudi Vansnick van Isoc Belgium, de organisatie die pleit voor een stabiel en een toegankelijk internet, reageerde destijds scherp op het initiatief dat ondersteund werd door toenmalig Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne, BeCommerce en het merkenpromotiebureau Square Melon.

“Het is oneerlijke concurrentie voor de kleine webontwikkelaars in ons land”, herhaalt de man ook vandaag. “Bovendien zitten er een paar adders onder het gras. Geen overdracht van de website bijvoorbeeld, waardoor de klant na 6 maanden niet anders kan dan blijven waar hij is.”

[FT]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content