In mei zette RetailDrive zichzelf in de kijker toen het bedrijf erin slaagde om maar liefst 500.000 euro op te halen bij de risicobeleggingsfondsen Saffelberg Investments en Internet Attitude. Maar dat gebeurde nog onder de ietwat orakelachtige naam LegoAlto. Intussen heeft deze start-up, die werd opgericht door Olivier Rouselle (gewezen advocaat gespecialiseerd in handelsrecht) en Daniel Verougstraete (‘serial entrepreneur’ die heeft deelgenomen aan Routing International en OpenHR), zijn kapitaal verhoogd naar 950.000 euro. De onderneming werkt voortaan onder de merknaam RetailDrive, een naam die beter past bij het beoogde cliënteel, namelijk de kleinhandel.
In tegenstelling tot wat ‘Drive’ zou kunnen suggereren, gaat het niet om een software voor geolocalisatie of fleet management, maar om een webplatform voor commerciële ‘sturing’ dat gericht is op vastgoedbeheer in de kleinhandel. De oplossing is beschikbaar in cloud op basis van een abonnement en bestaat uit drie modules: RD Contract (beheer van de verschillende vastgoedcontracten, huurvervaldagen, onderverhuring, enz.), RD Performance (prestatie-indicator voor elk verkooppunt op basis van de huurprijs en omzet) en RD Development (soort monitoringtool voor de markt van het commerciële vastgoed). Voor dit laatste punt kan men met de oplossing RetailDrive, geïntegreerd in Google Street View, rondwandelen in de winkelgalerijen om er het potentieel van een commerciële locatie te analyseren.
RetailDrive is ontstaan uit de vaststelling dat vele actoren van de (groot)distributie meestal heel wat tijd stoppen in het onderhandelen over contracten in verband met nieuwe verkooppunten, maar dan het beheer van de activa verwaarlozen. Zo verliezen ze veel geld omdat ze verwijlintresten moeten betalen op te laat betaalde huurbedragen, of omdat ze niet genoeg de kans krijgen om opnieuw te onderhandelen over contracten bij gebrek aan een duidelijk zicht op al hun verkooppunten. RetailDrive stelt voor om dit vastgoedbeheer van de winkels te automatiseren, rekening houdend met de specifieke juridische kenmerken van elk land of elke regio. De start-up kan al een aantal bekende referenties voorleggen: Club, Di, Planet Parfum, Panos, DeliWay,…
De fondsenwerving van 500.000 euro moet RetailDrive in staat stellen om ook in het buitenland bekendheid te verwerven. Het bedrijf kan bovendien rekenen op een ervaren raad van bestuur die bestaat uit retailspecialisten (Léon Seynave, medeoprichter van Carpetland en het Mitiskafonds) en ict-experten (Jos Sluys, vader van Arinso en het fonds Saffelberg Investments), of Frédéric Jourdain van de Infopôle Cluster TIC).
[OF]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier