In een economie waar wendbaarheid koning is, verwachten bedrijven veel van een vlotte manier van samenwerken, niet alleen tussen collega’s, maar ook tussen mensen van verschillende bedrijven en dit in binnen- en buitenland. (Tele)communicatieplatformen vormen hiervoor de basis. Intussen stappen veel bedrijven over op unified communications, waarbij de verschillende communicatievormen, chat, telefoneren, videoconferencing,… door elkaar worden gebruikt.
20 jaar na de liberalisering van de telecommarkt blijft het aandeel van Proximus op de zakelijke telecommarkt erg hoog. De nieuwe cijfers tonen ook weinig animo om van operator te veranderen. Maar, telecom gaat al lang niet meer over connectiviteit en telefoneren, en de markt verandert snel. Voldoende keuzemogelijkheden over de hele lijn zijn een must.
Voor unified communications en videoconferencing zit driekwart van de bedrijven bij 2 spelers, Microsoft en Cisco. De integratie van unified communications met publieke telefonie zorgt voor extra complexiteit. Van de Belgische bedrijven is ongeveer de helft van plan zijn telefooncentrale de volgende twee jaar te vervangen. Het is duidelijk dat ze niet allemaal vervangen zullen worden door nieuwe telefooncentrales, maar ook door spraakdiensten in de cloud. Op 30 november kondigde Microsoft aan dat het publieke telefoniediensten integreert in Office 365 in de VS. Europa zal volgen. Maar ook onbekende spelers en de vroegere aanbieders van telefooncentrales komen met interessante diensten voor telefonie in de cloud.
Dit is typerend voor de markt. Grote internationale spelers komen met een aanbod, meestal met lokale partners. Zij hebben het schaalvoordeel, wat toelaat om doorgedreven kennis op te bouwen, bv rond de beveiliging van hun producten. Maar daarnaast zijn er kleinere, wendbare bedrijven met interessante nicheproducten. Allerhand partnerships worden afgesloten. De verhoudingen op de markt zullen ingrijpend veranderen.
Ook andere aspecten van de IT-infrastructuur worden in de cloud geplaatst. Deze markt is nog niet matuur. Bedrijven worstelen met end-to-end SLAs, waarbij de cloud provider, de netwerkperformantie, de applicatie,.. allemaal een rol spelen. Maar ook de prijsevolutie is onbekend. Benchmark rond pricing en kwaliteit zijn nog onvoldoende beschikbaar.
Al een derde van de organisaties is bezig met IoT, het aantal applicaties is verrassend, het potentieel gigantisch. Maar dan is het wel belangrijk van operator te kunnen veranderen zonder de SIM-kaartjes in elk toestel te moeten vervangen. Een bedrijf krijgt de containers, vrachtwagens,… nooit meer bij elkaar. Het kan niet de bedoeling zijn voor de lange termijn aan een operator gebonden te zitten. Het is dan ook positief dat we van de GSMAssociation vernamen dat we tegen midden 2016 een standaard voor een e-SIM kunnen verwachten. Maar, er zijn nieuwe uitdagingen. Voor IoT worden er aan sneltempo nieuwe netwerken gebouwd. Komen we opnieuw voor interoperabiliteitsproblemen en roaming te staan ? Hoe zit het met de performantie van de netwerken, betrouwbaarheid is voor IoT immers een absolute vereiste. Welke zijn de voor- en nadelen van de nieuwe netwerken, hoe zit de pricing eruit ? Om nog te zwijgen over de ethische vraagstukken (kiest de zelfrijdende auto voor de kleuter die onverwacht de straat oversteekt, of het leven van de chauffeur ?), aansprakelijkheden,…
Maar liefst 70 procent van de ondervraagde bedrijven is actief bezig met het beheer van de roamingkosten. Dit toont aan hoe contraproductief ze zijn. Op 26 november besliste de EU dat roaming midden 2017 wordt afgeschaft in Europa. Er zijn echter nog een aantal mogelijke risico’s op uitzonderingen of vertraging. Ook aan de anomalie dat een internationale SMS of een internationaal gesprek duurder is dan het maximum roaming tarief van Europa mag stilaan een einde komen. Buiten Europa zijn de roaming kosten algemeen gesproken niet gedaald, al komen er steeds meer interessante aanbiedingen voor de zwaardere internationale gebruikers. Er is nog een lange weg te gaan.
Bedrijven die internationaal actief zijn willen mobiele toepassingen in verschillende landen zoveel mogelijk op dezelfde wijze kunnen uitrollen en niet land per land. Maar het blijft puzzelen, want de mobiele markt is sterk nationaal gericht, met verschillende prijzen, diensten,… Te veel bedrijven komen niet verder dan een raamcontract voor internationale mobiele diensten, aangevuld met een bijlage per land. Met versnippering van energie en middelen tot gevolg. Dit is niet alleen relevant voor grotere bedrijven, maar ook voor start-ups die internationaal willen doorbreken.
Intussen duiken er voor de ICT beslissingsnemers steeds meer juridische aspecten op. Elke dag duiken er nieuwe vragen op rond privacy, denk maar aan de toegang die apps vragen tot je contacten, ook die van het bedrijf. Databeheer is cruciaal : wie heeft toegang tot welke gegevens en vanaf welke toestellen ? Hoe zit het met de verantwoordelijkheden tussen een bedrijf en de ICT-partner, b.v. bij een datalek ? Nieuwe regels worden op Europees niveau vastgelegd in de komende General Data Protection Regulation, maar deze zal wellicht pas ingaan in 2018. Ondertussen is het kader onzeker.
Heel veel uitdagingen dus, maar voor wie het goed aanpakt is communicatietechnologie ongetwijfeld een belangrijke katalysator.
“Elke dag duiken er nieuwe vragen op rond privacy, denk maar aan de toegang die apps vragen tot je contacten”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier