Om te slagen heeft een idee, hoe goed ook, nood aan een vruchtbare bodem, die niet zomaar vanzelf ontstaat. Zeven “veteranen” bieden een all-in-one formule aan.
“Geen gebrek aan goede ideeën, maar wel aan financiële, organisatorische, relationele,… middelen om ze te doen slagen”, zegt Olivier Verbeke, medeoprichter van Idealy. Dit jonge bedrijf wil daarom zijn steun verlenen om embryonale b2b-projecten en innovatieve b2c-projecten (alle sectoren door elkaar) te laten “ontkiemen”. Om het kritieke punt van de concrete uitwerking te overwinnen door hen de bagage aan te bieden die de 7 stichtende vennoten samen hebben opgebouwd. Enkele namen: Olivier Verbeke (Web-Diggers, Whatever, Knowledge Plaza), Philippe Lemmens (Apple, Skynet, Belgacom, Telenet), Antoine Perdaens (Knowledge Plaza).
De ondersteuning zal gebeuren in de vorm van expertise, netwerking, fondsenwerving, identificatie van overheidssteun of middelen bij het internetontwerp, financieel beheer… “We hebben zelf, vaak meerdere keren, dit soort parcours doorlopen en met succes nieuwe bedrijven opgericht, maar ook fouten gemaakt. We kunnen dus de dragers van een project concreet begeleiden en hen de vele valkuilen helpen vermijden”, aldus Ivan Rapin-Smith, een van de medeoprichters.
Idealy omringt zich ook met mentors, die gekozen worden in functie van hun “reputatie, ervaring, bewezen ondernemerskwaliteiten of expertise in een bepaald vakgebied.” We kunnen al enkele namen noemen: Simon Alexandre (Cetic), Ben Piquard (MIC), Béatrice de Mahieu (Womanity Network), Jeroen Wils (VTM).
“We hopen ook dat we zelf het principe van ‘vaardigheden delen kunnen laten toepassen. Ze zouden functioneren als een learning organization, elkaar onderling helpen, hun ontwikkelaars, webdesigners, of zelfs hun boekhouder ter beschikking stellen van de andere debutanten.”
Ideeëndoos
Om de ‘disruptieve’ ideeën te identificeren die ze wil laten kiemen, zal Idealy meer bepaald te werk gaan via een inzameling op de website (spontane indiening in een beveiligde virtuele Ideabox) en de organisatie van wedstrijden (de eerste in samenwerking met het tijdschrift Elle). De Ideabox zal werken als een discussieruimte (oprichters en mentors geven commentaar en advies), een ruimte voor uitwisselingen met diegene die met het idee op de proppen kwam en gezamenlijke coaching. De validering van de ideeën (die unaniem gekozen worden door de 7 vennoten) wordt voortgezet via echte face-to-face gesprekken en de kwalificatie van het businessplan. Idealy zal maximaal 25000 euro in elk project steken en maximaal 10 % van het kapitaal opeisen, dat vergoed wordt via een commissie van 10 % op de toekomstige financieringsbronnen.
Het principe van de Ideabox zou kunnen worden uitgebreid naar de vergaderingen van bestuurders. ” LeanBoard zou een permanente raad van bestuur zijn, een virtuele cockpit waar iedereen informatie in zou steken of uit zou halen die hem aanbelangt. Bijvoorbeeld een burn rate vergelijking voor investeerders.”
De eerste vijf projecten werden al geselecteerd: Kodesk, Sticki.es (virtuele post-its voor iPhone), een project voor een vrouwelijke webradio, een andere gericht op e-health (toezicht op en bijstand aan bejaardenhuis) en Little Demoiselles (damestassen met onderling verwisselbare klep).
En Idealy wil zijn model exporteren. Verschillende teamleden zijn nu al (fysiek) actief in Frankrijk, de Verenigde Staten (oostkust), Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Brigitte Doucet
Idealy zal maximaal 25000 euro in elk project steken en maximaal 10 % van het kapitaal opeisen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier