Feedient heet het webplatform dat twee jonge Belgische studenten en een Zweedse scholier tussen de lessen door ontwikkelden. De browserpagina om sociale media te beheren telt al duizenden gebruikers.

De Zweedse scholier Jesper Lindström ging er tot voor kort van uit dat hij volgend jaar gewoon naar de universiteit zou gaan. Maar dat is lang niet meer zo zeker, nu de software die hij ontwikkelde met de Belgische studenten toegepaste computerwetenschappen Xavier Geerinck en Adri Van Houdt aanslaat.

Feedient biedt de gebruiker de mogelijkheid op één browserpagina de info van vier sociale media te raadplegen en te actualiseren. De drie jonge ondernemers verspreidden de bètaversie van hun site onder kennissen en via het netwerk van de Cronos-groep, die ondernemers bijstaat via het initiatief Think with people. In enkele weken breidde de gebruikersbasis van Feedient zich uit tot meer dan 7.000. Tot grote verbazing van de oprichters komen de meeste gebruikers uit Brazilië. Maar ook in Portugal en zowaar Irak telt Feedient al een pak gebruikers.

De aantrekkingskracht is belangrijk, want Feedient is niet alleen. Het zal zich moeten blijven bewijzen. Op het internet is de markt de hele wereld, en zijn de gebruikers slechts enkele muisklikken verwijderd van de concurrentie. Gebruiksvriendelijkheid is daarom het sleutelwoord, een troef die Feedient volop uitspeelt. Binnen de minuut heeft elke bezoeker er één gepersonaliseerde pagina met zijn Facebook-, Twitter-, YouTube- en Instagram-feeds in vier kolommen die hij naar zijn voorkeur kan ordenen. Eigen posts komen vanzelf op Facebook en op Twitter terecht. De ontwikkeling van een mobiele applicatie staat op het programma.

CONCURRENTIE

Hoe denkt de start-up te concurreren met verder gevorderde concurrenten als Hootsuite of Tweetdeck? “Hootsuite is meer gericht op organisaties. Tweetdeck concentreert zich sinds de overname door Twitter op dat ene medium. Wij trekken voluit de kaart van de privégebruiker. We willen zijn leven makkelijker maken door zijn accounts samen te brengen”, zegt Xavier Geerinck.

Voorlopig is het wel behelpen. De drie oprichters bevinden zich in verschillende landen en hebben door hun studies weinig tijd om aan Feedient te werken. “Afhankelijk van persoon tot persoon is dat in de vroege of de late uurtjes”, lacht Adri Van Houdt. Hij leerde Xavier Geerinck kennen aan de Karel de Grote-Hogeschool in Antwerpen. Jesper Lindström is een Zweedse jeugdvriend van Geerinck.

Voorlopig betalen de drie alles uit eigen zak. “Als we later dit jaar onze studies afwerken, richten we een vennootschap op”, zegt Van Houdt. Net als veel internetplatformen voor de consument, zal Feedient niet meteen inkomsten genereren. Het doet denken aan Facebook en Twitter. Ook zij ontplooiden pas een verdienmodel nadat ze een dominante marktpositie hadden veroverd.

Tot het product geld opbrengt, blijft Feedient in de bètafase: op basis van de feedback van de gebruikers bouwt het drietal aan de optimale tool. Die gebruikers kunnen voorstellen formuleren en die via een meervoudig stemrecht steunen. Zo worden vragen beantwoord zoals ‘moeten Google+ of LinkedIn in de tool opgenomen worden’ of ‘welke extra functionaliteiten van de netwerken horen al dan niet thuis op Feedient’.

Het is al mogelijk posts op Facebook ‘leuk te vinden’ en te becommentariëren. Tweets kan je beantwoorden, retweeten en als ‘favoriet’ markeren. “We blijven stap voor stap functionaliteiten toevoegen”, verklaart Geerinck. “De meeste sociale netwerken stellen hun inhoud beschikbaar, zolang je maar hun privacybeleid respecteert. Bij Instagram is dat bijvoorbeeld niet helemaal mogelijk.”

De softwareontwikkelaars stellen op hun beurt een deel van hun programmeerwerk ten dienste van de open-sourcegemeenschap. De afhankelijkheid van de netwerken zien de oprichters niet onmiddellijk als een zwakte. “Met Facebook hebben we bijvoorbeeld goede contacten. We zijn eventueel ook bereid te betalen voor extra functionaliteiten.”

FINANCIERING

De oprichters hopen een financiële partij in het verhaal te betrekken, zodat zij zich voltijds kunnen concentreren op de verfijning van de site. Feedient laat zich begeleiden door de incubator Think with people, die in 2013 werd opgericht door de Cronos-groep met als doel mensen samen te brengen en kennis te delen rond ondernemerschap.

De Cronos-groep, in handen van oprichter Jef De Wit en commercieel directeur Dirk Deroost, omvat zowat 160 it-bedrijven en was in het boekjaar 2012 goed voor een omzet van meer dan 300 miljoen euro. Via Think with people draagt Cronos ook zijn steentje bij aan het Start IT-project van KBC, waarbij de bank zeven verdiepingen van de Antwerpse boerentoren ter beschikking stelt van ondernemers.

De oprichters van Feedient kwamen in contact met Think with people via de Karel de Grote-Hogeschool. “We begeleiden hen via coachings en brainstorming en kijken waar we ze kunnen bijstaan met onze ervaring”, zegt Bert Van Wassenhove van Think with people. “Bij Feedient gaat dat vooral om marketingadvies en een occasionele technische vraag Ook als het bedrijf binnenkort op zoek moet naar investeerders, kunnen we in het netwerk rond Cronos terecht, met als voordeel dat we al een goed beeld hebben van het team en het marktpotentieel.”

Simon Van Dorpe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content