– FOODITY: is een gebootstrapped internetbedrijfje dat software bouwt waarmee consumenten alle ingrediënten op online receptensites (zoals ‘Dagelijkse Kost’) met één druk op de knop kunnen bestellen bij grote retailers. Opgestart met weinig middelen in een versleten pand in hartje Londen, telt de snel groeiende starter intussen een zestigtal medewerkers verspreid over 3 locaties met klanten als Unilever, Wallmart, BBC GoodFood en Jamie Oliver.
– BRIGHT NORTH: Serieondernemer Ed Goring moet de kleurrijkste figuur geweest zijn die de studenten te zien kregen in Londen. In de jaren 90 was de man dj en producer, maar intussen heeft hij al heel wat starters op zijn actief. De laatste boreling is Bright North, een bedrijfje dat resultaten uit big data op een bevattelijke manier probeert voor te stellen. Enkele tips in ons andere kadertje komen trouwens van de flamboyante ceo.
– PLUMBEE: is een kleine specialist in een relatief nieuwe en erg snel groeiende niche, namelijk de (social) online casinogames. “De grote jongens uit Vegas doen ook wel wat in dat segment, maar in de volgende 5 tot 10 jaar zijn het toch de nieuwkomers die de markt gaan verstoren”, aldus de Antwerpse ceo Raf Keustermans, die met Plumbee vanuit Londen werkt “omdat er zoveel geld en zoveel talent is samengetroept. En uiteraard omdat er zo’n ondernemersvriendelijk klimaat heerst.”
– MONGODB: Volgens heel wat deelnemers hét interessantste bezoek. MongoDB is een open source bedrijf dat document-gebaseerde databasesoftware heeft ontwikkeld (NoSQL databases), en dat à la Acquia (Drupal) geld verdient met ondersteuning, diensten en consulting. De open source software van MongoDB is erg populair bij starters én bij grote internetbedrijven zoals Twitter en zelfs Google. We onthouden zeker de case waarbij getoond werd op welke manier Goldmann Sachs zijn concurrenten een stap voor bleef te midden van de bankencrisis dankzij zijn document-gebaseerde datawarehouse.
– OTA INSIGHT: is de start-up die de 27-jarige Vlaming Adriaan Coppens in 2012 uit de grond heeft gestampt in Londen. Het bedrijfje heeft een big data toepassing voor ‘revenue management’ bedacht waarmee hoteliers niet enkel een beter zicht krijgen op hoeveel geld ze verdienen, maar ook op hun prestaties op populaire boekingsites zoals booking.com en expedia.com. OTA Insight koesterde grote ambities maar balanceerde al snel op de rand van de afgrond. Intussen draait het beter en konden Coppens en co. wat geld ophalen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier