Moodio.tv zet Belgische muzikanten in de spotlights met een webplatform dat zich nog het best laat omschrijven als een kruising tussen YouTube, MySpace en Facebook. De Brusselse start-up hoopt uit de kosten te geraken dankzij de intern ontwikkelde videowidget.
Het principe achter Moodio.tv is eenvoudig: je surft naar de site en kan er middels één muisklik kiezen uit meer dan 600 gratis reportages over Belgische artiesten, bands en concerten. Liefhebbers vinden er portretten, akoestische sessies op eigenzinnige locaties, festivalreportages, noem maar op.
“We gaan geen enkel muziekgenre uit de weg”, vertelt Ina Dubois van Moodio.tv. “Naast rock tonen we ook jazz, klassieke muziek, chanson, tot hip hop toe. Eens ingelogd kan iedereen een eigen profiel aanmaken, en videoreportages van op Moodio of YouTube delen op de eigen website, of op pagina’s van andere sociale netwerken.”
Moodio.tv is een initiatief van studiomanager en labelbaas Michael Lunt. Aanvankelijk werd er gedacht aan een digitale televisiezender, maar op aanraden van componist en webspecialist Frédéric Abecassis werd er toch gekozen voor webtelevisie.
Na ruim anderhalf jaar testen en ontwikkelen, draait Moodio.tv op volle toeren. Elke Belgische groep -professioneel of amateur- wordt uitgenodigd om muziek, videocontent en nieuws op de site te plaatsen. De doelstelling is ambitieus: op termijn wil Moodio dé draaischijf voor muziekgerelateerde diensten worden in België.
“Binnenkort moet het mogelijk zijn om een database te raadplegen waar alle mogelijke informatie over de professionals uit de Belgische muziekwereld in staat”, aldus Dubois. “Ook een jaarboek in print staat in de agenda, een soort ‘gouden gids’ van en voor de sector.”
Businessmodel
Een waterdicht businessmodel heeft de start-up nog niet, al lijkt de intern ontwikkelde widget ook buiten de muzieksector in de smaak te vallen. “Uniek is dat we tekst van de groep of de artiest over het schermpje kunnen laten rollen, en dat er rechtstreeks kan doorgeklikt worden op een video om concerttickets te kopen”, gaat Frédéric Abecassis verder.
“Iedereen mag onze widget vrij gebruiken ter promotie, maar vanaf het moment dat er een agenda aan gekoppeld wordt, of ticketing, vragen we een maandelijkse fee. Ook als klanten zoals Bozar een aangepaste versie wensen voor hun website, in een bepaald lettertype of in een bepaalde kleur, vragen we een toeslag. Dan gaat het niet meer zuiver om het promoten van muziek.”
Abecassis: “Bij Moodio.tv staan de Belgische artiesten centraal, maar omdat we zo veel privékapitaal geïnvesteerd hebben in dit project (tot nu toe al twee miljoen euro, nvdr.), is de widget zo gebouwd dat we hem ook elders kunnen verpatsen. Voor e-marketing doeleinden rond sportwedstrijden of grote evenementen bijvoorbeeld. Er is al interesse uit die hoek.”
Voor het afhandelen van betalingen gaat Moodio samenwerken met Ogone en met Visa. “Ook wij gaan de standaardroutines van Ogone introduceren”, klinkt het. “Maar om te kunnen verkopen bínnen de widget, moeten we een ‘direct checkout’-procedure volgen en werken volgens de PCI DSS standaard (Payment Card Industry Data Security Standard).”
“Willen we het mogelijk maken om met Visa te betalen, dan moeten we met andere woorden 200 beveiligingspunten inlassen. Bovendien moeten er twee superveilige servers bijkomen, bij een gespecialiseerde firma in Londen. We mogen de betalingsgegevens niet zelf bijhouden.”
Momenteel draait Moodio.tv op een tweetal servers. “We twijfelen nog of we een content delivery network (CDN) zouden uitrollen of niet, maar voorlopig laten we alles over dezelfde machines lopen.”
Sinds enkele dagen haalt de ‘virtuele vitrine’ 3.000 unieke bezoekers per dag, “en dat kunnen we nog wel trekken. Vanaf het moment dat we 10.000 of meer bezoekers kunnen optekenen die allemaal video streamen, zal er sowieso worden overgeschakeld op een CDN.”
Flash
De website van Moodio.tv werd in huis ontwikkeld, en is geschreven in PHP. Voor de videocontent wordt Flash gebruikt. Wil dat zeggen dat iPad en iPhone aficionado moeten passen voor Moodio? “Niet helemaal”, reageert Abecassis. “We zijn immers een iPhone app aan het ontwikkelen, en daarvoor hercoderen we al onze Flash-content naar H.264 (Mpeg4). In een later stadium schakelen we over naar HTML 5.”
Hoewel Abecassis het design van de website zelf uitdacht, wordt de ontwikkeling uitbesteed aan de Indische softwareontwikkelaar Mindfire Solutions. “De mensen van Mindfire werken voor verschillende Europese en Amerikaanse bedrijven”, besluit Dubois, “denk maar aan American Express. We skypen bijna dagelijks met ons team in het land van de Maharadja’s. Dat zorgt regelmatig voor hilarische toestanden op de werkvloer.”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier