Het succes van elektrische mobiliteit kan maar groeien wanneer het hele plaatje klopt. Daarom biedt VitaeMobility niet alleen elektrische wagens aan, maar investeert het ook in een eigen netwerk van laadpunten. Om het beheer van zijn groeiende projectvolume makkelijker aan te kunnen, maakt het bedrijf gebruik van KeyedIn Projects.
VitaeMobility is een Belgische onderneming die rond elektrische mobiliteit een totaaloplossing ontwikkelt. Zo biedt het bedrijf niet alleen elektrische wagens aan via leasing – waaronder Tesla en andere merken – maar staat het ook in voor het laadpunt bij de klant thuis en voor een eigen netwerk van publiek toegankelijke laadpunten. “Zonder die laadpunten heeft een elektrische wagen weinig waarde”, zegt Gunter De Pooter, executive director bij VitaeMobility. “Daarom positioneren we ons op een heel duidelijke manier in de fleetmarkt : we zorgen zowel voor de auto’s als voor laadpunten thuis en op het werk, en investeren in een netwerk van vijftig eigen snellaadlocaties.”
VitaeMobility telt als onderneming vier eigen medewerkers. Voor de uitvoering van projecten – zoals de installatie van laadtoestellen – werkt het bedrijf samen met diverse partners. Omdat de vraag naar elektrische mobiliteit snel toeneemt, is ook het volume van simultane projecten de voorbije tijd sterk gestegen. “Het was duidelijk dat we op dat vlak moesten professionaliseren”, zegt Gunter De Pooter. Concreet had VitaeMobility nood aan de ondersteuning van het projectmanagement voor de installatie van de laadpunten, naast een oplossing voor resource management (voor het beheer van de eigen medewerkers en de onderaannemers) en een tool voor nacalculatie en opvolging van de kosten, en de bijhorende rapportering.
ELEKTRISCHE TAXI’S IN BRUSSEL
VitaeMobility legde de vraag voor aan Crossroad Consulting. Dat bedrijf stelde KeyedIn Projects voor, een cloudoplossing voor projectbeheer. Die geïntegreerde toepassing zorgt voor een centraal dashboard. Voorheen werkte VitaeMobility de projectplanning en -opvolging uit in Excel. “Dat bood voldoende houvast per project, maar het globale overzicht ontbrak”, aldus Gunter De Pooter, “terwijl we als snelle groeier net nood hebben aan dat overzicht.” Die groei is straks ook zichtbaar in Brussel. Het Brussels hoofdstedelijk gewest introduceerde vijftig elektrische taxi’s. VitaeMobility bouwde voor taxicentrale Liberty Cars een laadeiland met twintig laadplekken. “Daar doen ook de chauffeurs van elektrische auto’s hun voordeel mee”, besluit Gunter De Pooter. “Je rijdt ‘s morgens tot aan het laadeiland en neemt daar een taxi naar kantoor. ‘s Avonds is de auto opgeladen voor de terugrit naar huis.”
Dries Van Damme
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier