De Antwerpse start-up The Learnscape heeft met sCool een ‘educatief verantwoorde’ kinderversie van Facebook ontwikkeld. Bedoeling is om het jonge volkje spelenderwijs kennis te laten maken met chatten, het delen van content en online fora.
Een ‘sociaal leerplatform’, zo omschrijft bedenkster Katja Schipperheijn haar onlineomgeving waar kindjes van vijf tot twaalf op een veilige manier kunnen chatten en filmpjes delen. Het idee voor sCool komt van haar dochters van acht en tien. Toen die vroegen of ze op Facebook mochten en ‘neen’ op het rekest kregen, daagden ze hun moeder uit om met iets beters op de proppen te komen.
“Ik ben al een tijdje bezig met het ontwikkelen van digitale leerplatformen voor volwassenen, dus groot was de stap niet”, vertelt de ambitieuze Antwerpse, die met haar kinderversie van Facebook hoge ogen gooide op de voorbije editie van TheNextWeb in Amsterdam en sindsdien probeert om haar boreling in zoveel mogelijk scholen uitgerold te krijgen.
Het sCool-platform bouwt verder op de populaire intranet-omgeving van het Canadese bedrijf Igloo Software (die eigenlijk een alternatief is voor Sharepoint). “De template heb ik wel degelijk zelf in elkaar gestoken, en het is die template die we verkopen, samen met enkele extra widgets en integraties”, klink het.
Wat de kids allemaal kunnen doen met sCool? Er worden momenteel een vijftal toepassingen aangeboden. “Ze leren hoe ze ‘sociaal vaardig’ kunnen worden, hoe ze boodschappen moeten posten en hoe ze filmpjes kunnen embedden”, legt de bedenkster uit.
“Daarnaast krijgt het jonge volkje toegang tot een digitale kalender, wiki’s en een digitale boekentas. Via die boekentas kunnen ze hun huiswerk rechtstreeks uploaden naar het platform, om dan later terug te openen in de klas en door de leraars te laten nakijken.” Ook aan het veiligheidsaspect wordt aandacht besteed. Zo leren de kinderen waarom ze een duidelijke profielfoto moeten plaatsen, en hoe ze een degelijk paswoord kunnen instellen.
VOLUMES
De prijs voor het sCool platform (dat volledig in de cloud draait) klokt af op 1,75 euro per kind per maand. Daar zouden geen extra kosten meer bijkomen. “Nieuwe spelletjes, updates: alles wat er nadien nog wordt toegevoegd blijft gratis”, klinkt het. “En de data blijft ook van de school. De verantwoordelijken kunnen alle content er meteen afhalen als ze dat wensen.”
“Momenteel ben ik aan het bekijken met het gemeenschapsonderwijs (GO) of we niet één speciale template kunnen maken voor de 93 scholen die gegroepeerd zitten onder die koepel”, vervolgt Katja. “Wanneer we over grote volumes spreken, kan er nog wel iets worden afgedaan van de prijs.”
Hamvraag blijft natuurlijk of kinderen uit het lager onderwijs nog wel wegwijs gemaakt moeten worden op sociale media. Zitten die sowieso niet allemaal op Facebook? “Als ze twaalf zijn wel”, geeft Schipperheijn toe, “maar op Facebook rondhangen is lang niet zo veilig als met sCool werken. En op dat platform hebben ze ook geen digitale boekentas, of een digitale agenda.”
“Weten de Facebook-kinderen wel wat de gevaren zijn? Bij velen staat het profiel helemaal open. En wanneer ze met Instagram werken staan hun locaties er bij. Het blijven kinderen hoor. Ze gebruiken die tools wel, maar beseffen niet wat de gevolgen zijn van hun acties. Enige sensibilisering kan zeker geen kwaad.”
The Learnscape heeft intussen een testfase achter de rug in Sint-Lutgardis in Antwerpen, en onderhandelt met de stad om het systeem vanaf september stapsgewijs te introduceren in andere scholen. “Ik zou toch graag naar 40.000 kinderen willen gaan. Als er één grote scholengroep intekent, kan het snel gaan (lacht).”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier