Meer dan 140.000 bezoekers kwamen zich vergapen aan nieuwe technologieën en gadgets op de Consumer Electronics Show in Las Vegas vorige week. Draadloos en hoge definitie waren twee van de meest opvallende trends. Welke standaard het evenwel zal halen, blijft voorlopig koffiedik kijken.
De technologische evolutie in de hightech wereld werkt altijd in twee richtingen: nieuwe technologieën uit de professionele wereld filteren door naar de consumentensector en vice versa. Daarom is zo’n beurs als de CES dubbel interessant, want heel wat producten die daar voor het eerst aan de consument getoond worden, vinden over afzienbare tijd ook hun weg naar de professionele markt, zij het in ‘ruggedized’ versies.
Hoge definitie was zeker een van de ordewoorden op de CES, van camcorders over opslagsystemen tot schermen. De kwaliteit van de HD camcorders is nu zo hoog dat ze ook voor professionele doeleinden probleemloos kunnen worden ingezet in omstandigheden waar full-size modellen niet wenselijk zijn. De nieuwe Gigashot-camcorders van Toshiba bijvoorbeeld zijn nauwelijks groter dan een doorsnee digitale camera maar ze leveren wel een resolutie van 1920 x 1080 pixels af, met alle toeters en bellen. Ook andere fabrikanten zoals Sony hebben al gelijkaardige modellen aangekondigd, maar het is nog even wachten vóór die op de markt zijn.
OLED
Voor de weergave van die opnamen was de CES bezaaid met HD plasma- en lcd-schermen, het ene nog groter dan het andere. En opvallend: de technologie is nu zo verfijnd dat verbeteringen nog nauwelijks merkbaar zijn, en daarom gooien haast alle fabrikanten het over een andere boeg en spreken ze vooral over het design. Tot in het absurde toe, vaak hand in hand met gerenommeerde designers uit de modewereld. Voor ons niet gelaten, maar laat de plaatjes toch maar voor zich spreken.
Eén grote uitschieter toch met een technologie die ongetwijfeld vroeg of laat ook haar weg naar onze notebooks zal vinden: het OLED-scherm van Sony. Een van de belangrijkste voordelen van de OLED-technologie (Organic Light Emitting Diode) is dat ze veel minder stroom verbruikt dan lcd’s en daardoor dus bijzonder geschikt is voor draagbaar gebruik. OLED-schermen zijn bovendien uitzonderlijk scherp, helder en kleurrijk, met een grote kijkhoek, maar ze waren totnogtoe moeilijk te fabriceren. Sony heeft nu een OLED-televisie geïntroduceerd met een scherm van 28 cm dat amper 3 mm dik is – onmiddellijk beschikbaar maar wel met een stevig prijskaartje: om en bij 2.500 dollar…
Voor de opslag van al dat HD-geweld blijft het een open strijd tussen HD DVD en Blu-ray. In hoofdzaak een pure consumentenaangelegenheid, maar er is een nieuwe kaper op de kust die ook in de it-wereld van zich zou kunnen doen spreken, namelijk Mempile uit Israël. Dit bedrijf heeft een prototype van een ultradunne plexiglas dvd waarop maar liefst een halve Terabyte aan data kan worden geschreven, tien keer meer dan de hogergenoemde formaten dus. Het bedrijf ziet voor zijn product marktkansen in zowel de filmindustrie als in de it-wereld – het stelt zelfs capaciteiten van meerdere Terabytes in het vooruitzicht over enkele jaren. Wait and see.
WiMax of 802.11n?
En dan de draadloze wereld. In het land van de eeuwige draadloze beloften is 802.11n nog altijd koning. Terwijl D-Link, Linksys en andere Netgears op de beurs alweer nieuwe modemmodellen aankondigden volgens de jongste ‘draft’, liet het IEEE-comité weten dat de finale standaard van 802.11n niet vóór juni volgend jaar moet worden verwacht – en dat is dan nog een rekbare termijn. De vraag is of er tegen dat tijdstip nog iemand wakker zal van liggen, want op de CES pakten enkele fabrikanten en operatoren al uit met wimax-apparatuur, de draadloze standaard die in tegenstelling tot wifi niet enkele tientallen meters maar meerdere kilometers ver draagt. Zo gaat Sprint Nextel in de komende maanden meerdere steden in de VS met wimax-infrastructuur uitrusten, in samenwerking met modemleveranciers als ZyXEL en ZTE. En in het tweede kwartaal van dit jaar wil de Taiwanese fabrikant ASUS een versie van zijn miniatuurnotebook EeePC uitbrengen met ingebouwd wimax. In de tweede helft van het jaar zou het ook wimax in zijn gewone notebooks leveren. Goed nieuws voor chipfabrikant Intel en ook voor Nokia dat wimax netwerkapparatuur aan Sprint Nextel levert.
Cisco is nu Cisco
Nog een opvallend fenomeen op de CES: Lenovo dat notebooks voor consumenten lanceerde onder de noemer IdeaPad (naar analogie met ThinkPad). Alvast met één in het oog springend kenmerk: allemaal uitgerust met een camera die de toestellen beveiligt met behulp van gelaatherkenningstechnologie.
Benieuwd of die notebooks ook hun weg naar de bedrijfswereld zullen vinden. Wie op de beurs duidelijk op twee paarden bleek te wedden, is Cisco. Met Linksys en Scientific Atlanta had het al twee gevestigde namen in de consumentenwereld, maar nu maakt het hier onder de eigen merknaam ook zijn opwachting met settop-boxen, modems en gateways. Scientific Atlanta blijft nog behouden voor bestaande productreeksen, maar de verwachting is dat de naam daarna zal verdwijnen. Vergis je echter niet: de nieuwe producten zal je vermoedelijk niet zomaar in de winkel vinden, het zal veeleer je kabeloperator zijn die ze bij jou komt installeren.
Om af te ronden nog één vaststelling: usb-sticks worden almaar groter en veelzijdiger. Het Californische Corsair pakte op de CES uit met usb-drives van 32 GB, voldoende om 16 films in hoge definitie op te slaan. En marktleider SanDisk bouwt nu in zijn usb-sticks software in die automatisch elk bestand dat je naar de flash drive kopieert, ook online opslaat. Mocht je toevallig je usb-stick vergeten of kwijtspelen, kan je dus nog altijd online je files terugvinden, zonder stick. Kwestie van gemoedsrust…
Frans Godden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier