Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Mobiele communicatie haalt een belangrijke hap uit het telecombudget en dat aandeel groeit nog steeds. Mobistar slaagt er niet in zijn marktpositie te verbeteren en de Blackberry is erg gegeerd als communicatie-instrument. Maar het is vooral wachten op de integratie van wifi en gsm.

Proximus blijft heer en meester in het business-segment. Al jaar en dag kan het zijn marktaandeel van 70 tot 75 procent van alle bedrijven veilig stellen. Mobistar houdt het bij achterhoedegevechten en slaagt er niet in om nog maar in de buurt te komen van Proximus.

“Wij zijn in België bij Mobistar aangesloten, maar een vijftal medewerkers in ons team hebben inkomend sms-verkeer nodig voor monitoring tools en raad eens waar die nu toevallig zitten? Bij Proximus want het netwerk van Mobistar is voor sms-verkeer niet betrouwbaar genoeg. We hebben testen gedaan. Een aantal keren hebben we geprobeerd om het terug te migreren naar Mobistar om een homogeen verhaal te hebben maar neen, die sms-jes kwamen te laat toe. Je krijgt op dat moment een soort eindejaarssyndroom”, vertelt Peter van Beek van Johnson Controls International. Netwerkcapaciteit speelt dus toch een belangrijke rol. De toewijzing door Mobistar van het gsm- en 3g-netwerk aan de Chinese leverancier Huawei kan dan wel de kosten drukken, maar of het de kwaliteit ten goede komt is nog niet duidelijk. Een insider geeft in elk geval aan dat er meer klachten binnenstromen dan vroeger. Proximus putte uiteraard zijn voorsprong uit het feit dat het jarenlang monopolist was en zijn netwerkdekking dus als eerste kon uitbouwen én daardoor ook de belangrijkste klanten mocht optekenen. Base heeft vooralsnog geen diensten voor bedrijven. Het wordt uitkijken hoe de Nederlandse telecomreus KPN na de overnames van Getronics en Tele2-Versatel, in combinatie met Base en Sympac, zijn strategie zal uitwerken. Sympac biedt diensten aan voor multinationals die verspreid over meerdere Europese landen hun gsm-communicatie willen bundelen. Vooralsnog is het succes erg beperkt. Uit de enquête blijkt alvast dat mobiele communicatie nog steeds een belangrijke hap uit het telecombudget blijft nemen, alle kortingen en goedkopere roamingtarieven ten spijt. 44 procent van de respondenten geeft aan dat het budget het afgelopen jaar gelijk is gebleven. Bij drie op de tien ondervraagden is het gestegen, vaak zelfs met 10 procent of meer. “Het is verbazend dat het aanbod van de twee gsm-operatoren zo verschillend kan zijn. Wij zijn nu klant bij Proximus. Zes maanden geleden vroegen we Mobistar om een offerte. Die prijzen benaderden in de verste verte niet de tarieven van Proximus. Tja, dan is de keuze niet moeilijk,” vertelt Marianne Dubaere van Rosy Blue. Bij Johnson Controls gebeurde net het omgekeerde. Daar kon Proximus helemaal niet tippen aan het aanbod van Mobistar. “Er is helemaal systematische aanpak, geen lijn te trekken in de aanbiedingen,” geeft Danielle Jacobs van Beltug toe.

Loyaal?

Aan de dominantie van Proximus lijkt ook volgend jaar geen einde te komen. Zo geeft vier op de vijf respondenten aan dat ze volgend jaar niet zullen veranderen van gsm-operator. “Wij maken de oefening per land elke twee jaar, maar je mag niet vergeten dat het voor ondernemingen niet evident is om te veranderen. Je doet het niet voor je plezier. De kost om te veranderen wordt vaak onderschat”, meent Peter van Beek. Als offertes niet minstens tien procent goedkoper zijn, komen ze niet aan de bak. Vaak worden ze echter gewoon gebruikt als benchmarking om de huidige leverancier onder druk te zetten. Het gaat trouwens niet alleen om de tarieven. “Mobistar bood ons heel wat bijkomende diensten, maar die hebben we helemaal niet nodig. Wij bellen onderling al gratis als lid van de Hoge Raad voor Diamant. Dat geldt trouwens ook voor vaste telefonie,” vertelt Marianne Dubaere van Rosy Blue. Zij stelt vooral een sterke helpdesk op prijs.

Eindgebruikers hebben het daarnaast wel moeilijk om de juiste gsm-oproepgegevens van de telco’s vast te krijgen: die zijn ofwel te algemeen, ofwel te gedetailleerd. Bedrijven moeten vaak zelf de data analyseren. Daar is nog werk aan de winkel.

Mobiele data is vooral e-mail

Ongeveer de helft van de Belgische ondernemingen maakt gebruik van mobiele datatoepassingen. Dat is zowat evenveel als vorig jaar. Het ligt voor de hand dat e-mail de belangrijkste applicatie is, gevolgd door internet en intranet (grafiek). Toch zitten ook databaseraadpleging en erp-toepassingen in de lift. “Gprs en vooral 3g is een technologie die heel wat verzekeringsmakelaars aanspreekt. Zij komen met hun laptop bij de klant en kunnen meteen draadloos hun oplossing tonen. De mobiele datadekking is wel nog niet perfect, maar de kwaliteit gaat omhoog. Als je van Antwerpen naar Brussel rijdt, word je wellicht nog drie keer onderbroken, maar bij een klant in de stad heb je zeker gprs en in de meeste gevallen zelfs 3g,” aldus Claude Rapoport van Portima. Volgens Danielle Jacobs van Beltug leeft echter de frustratie bij de eindgebruikers dat 3g nog niet overal is en gprs te traag: “Eigenlijk zou je dus je applicatie moeten herschrijven voor gprs, maar dat willen de bedrijven natuurlijk niet.” Bij de TVH groep werkt men al ruim een jaar op een project voor de integratie van ERP-data met technische informatie. “We hebben inmiddels 20 leveranciers en integratoren gezien. In sommige gevallen boden ze aan om drie verschillende oplossingen te integreren”, aldus Kalman Tiboldi.

De zwarte doos

Opvallend is dat de meeste respondenten aangeven dat ze zowel een laptop hebben als een smartphone. En mogelijk ook nog een gsm. “Mijn objectief voor 2008 is één van die drie te laten vallen. Mogelijk zal de gsm gecombineerd worden in de Blackberry,” verwacht Peter Van Beek (Johnson Controls). Het is niet toevallig dat Blackberry zo goed scoort, e-mail is nu eenmaal de belangrijkste applicatie. Het zwarte toestelletje is vandaag vooral bestemd voor het senior management, maar dat zou kunnen veranderen. Volgens recente cijfers van het onderzoeksbureau Canalys zouden er in ons land in het eerste kwartaal van dit jaar 33.150 Blackberry’s verkocht zijn, een groei van net geen 50 procent. Qtek verkocht er volgens het onderzoek niet eens de helft. Nokia verpatste 6.700 e-mailtoestellen. Blackberry nam derhalve het gros van de smartphone-verkoop voor zijn rekening. Globaal genomen noteerde het onderzoek een verdubbeling van de totale verkoop van smartphones in België. De deelnemers aan het debat zijn over één ding niet te spreken: de capaciteit van de batterijen…

Waar ze wel naar uitkijken is de integratie van wifi en gsm. “Dat is het ideaal. We zullen het zeker hanteren als de technologie wat verder staat,” vertelt Marianne Dubaere van Rosy Blue. Het diamantbedrijf maakt vandaag nog gebruik van de Dect-technologie. Ook bij TVH volgt men die wifi-gsm-evolutie met zeer veel belangstelling: “Wij zijn één en ander aan het testen met onder andere een Nokia, dat werkt, maar je moet altijd zelf overschakelen tussen gsm en wifi,” pruilt Kalman Tiboldi. “Ik gebruik zoveel mogelijk hotspots. Als je naar applicaties gaat zoals iPass met afspraken tussen de verschillende dienstenleveranciers, dan lukt dat prima. Je hebt immers niet altjid datacommunicatie nodig, maar als ik ergens stop dan wil ik me wel connecteren in een hotspot,” zegt Peter van Beek van Johnson Controls. Daar is iPass aangeboden via Verizon Business.

De integratie van wifi en gsm

Telecommanagers proberen wel eens het gedrag van de eindgebruiker te veranderen. Dat hij zijn vast toestel neemt in plaats van zijn gsm, maar in de praktijk lukt dat niet en gebruikt hij toch zijn mobieltje. Constructeurs moeten dus dringend werk maken van wifi-gsmtoestellen die automatisch overschakelen naar het juiste en goedkoopste netwerk. Die doorbraak zou er kunnen komen in 2008, maar of mobiele operatoren staan te springen om dergelijke oplossingen aan te bieden is een andere zaak. Het is wel een opportuniteit voor telecomdienstenleveranciers die niet over een mobiel netwerk beschikken. BT biedt de dienst al aan, maar is weinig succesvol. Telenet heeft al een hele tijd plannen in die zin, maar heeft daar vooralsnog niet mee uitgepakt. Mogelijk wil het zijn samenwerking met Mobistar niet in het gedrang brengen. Benieuwd welke operator er alsnog als eerste mee voor de dag komt.

Luc Blyaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content