Anno 2014 is de hamvraag niet meer wanneer de Windows 8-devices doorbreken, maar wat na de tablet en de smartphone de volgende cash cow wordt voor de hardware-fabrikanten.
Een jaar geleden vroegen we ons nog af of de talrijke Windows 8-hybrides en convertibles de negatieve spiraal waarin de traditionele pc-bouwers terecht waren gekomen, konden ombuigen. IDC kwam enkele weken geleden met een duidelijk antwoord: neen. De marktonderzoeker oppert dat de pc-markt voor consumenten dit jaar met vijftien procent is gekrompen. Op bedrijfsniveau werd een terugval van vijf procent genoteerd. Het is geleden van het crisisjaar 2008 dat er nog zo weinig desktops en notebooks van eigenaar wisselden.
Uiteraard kan de oorzaak gezocht worden in het onzekere economische klimaat, maar er is meer aan de hand. Want de nood om een pc of een laptop nog te vervangen, wordt alsmaar kleiner.
Jawel, er zijn nog taken waarvoor je een thuis-pc kan verantwoorden. Maar voor 90 procent van je digitale handelingen volstaan tablet en smartphone. IDC én Gartner gaan er dan ook van uit dat de tablet-verkoop in 2014 de verkoop van pc’s voor het eerst in de geschiedenis zal overtreffen. Dat blijft straf, als je weet dat de tablet in zijn huidige vorm pas in 2010 in de markt werd gezet.
Eén en ander is ook slecht nieuws voor Microsoft, dat zich nog maar recent en met weinig succes heeft gewaagd aan tablets, en dat nog maar sinds kort enkele bescheiden succesjes in de verkoop en de verspreiding van Windows Phone 8-toestellen kan noteren.
Dat de terugval op de bedrijfsmarkt – waar Microsoft traditioneel sterk staat – beperkter is, verbaast niet. Pc’s op de werkvloer moeten na verloop van tijd immers sowieso vervangen worden (zeker nu Windows XP niet langer ondersteund wordt door Redmond), en de impact van de tablet is kleiner op de werkvloer dan in de thuisomgeving.
CASH COW
Intussen is het wel al zo ver gekomen dat de tablet- en de smartphone-markt stilaan verzadigd raakt. Anno 2014 is de hamvraag niet meer wanneer en of de Windows 8-devices zullen doorbreken, maar wat na de tablet en de smartphone de volgende cash cow wordt voor de hardware-fabrikanten.
Op het eerste zicht lijken vooral de brillen en de smartwatches een kanshebber, eerder dan de slimme ringen of de intelligente manchetknopen. Maar willen de slimme horloges straks een groot publiek bereiken, dan zullen ze toch wat meer moeten kunnen dan de toestellen die er vandaag al op de markt zijn.
Grote vraag is wat Apple gaat doen met het gegeven van het slimme horloge. Kan het bedrijf van wijlen Steve Jobs nog eens verrassend uit de hoek komen? Binnen enkele maanden kennen we het antwoord.
Overigens komt ook Google volgend jaar met een smartwatch. Dat horloge zou integreren met Google Now en je zinvolle en relevante informatie doorspelen nog voor je er achter gevraagd hebt. Is dat de meerwaarde die doorslaggevend kan zijn?
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier