De oude baas van Sybase België, Philippe Vaessen, is actief gebleven in de wereld van de business intelligence. In 2010 richtte hij Avati op. In zekere zin een spin-off van Sybase België, want het heeft er een van de erfenissen uit meegenomen, namelijk Xstream Control Center (XCC): een oplossing waarbij het Belgische team zich liet inspireren door de behoeften die ontstonden tijdens lokale projecten (meer bepaald in de bankwereld).

XCC, omgedoopt tot Avati, acroniem van ‘Automated Validation and Tracability of Information’, is een centraal referentiesysteem waarin alle (technische, business- en operationele) metadata worden verzameld, gecorreleerd, geïnterpreteerd en benut om de geautomatiseerde informatiestromen die door een it-omgeving vloeien te traceren, te documenteren en te beheren.

Een dergelijke oefening kan nuttig blijken om een datawarehouse te optimaliseren, nutteloze tabellen op te sporen, de documentatie van een bi-omgeving automatisch te onderhouden, de gebruiksfrequentie van een bepaald verzoek door een bepaalde gebruiker of de business impact van een wijziging van de basisdatastructuur na te gaan, of om een gedetailleerde stand van zaken te bieden in het kader van itil-projecten, data governance plannen, een audit ingeval van outsourcing of een fusie van it-ondernemingen (en -infra-structuren).

Xstream werd volledig herschreven. Avati is voortaan een webgebaseerde oplossing, erfde nieuwe gegevensextractors en werkt in heterogene omgevingen (Sybase of Oracle databases, BO reporting, ETL Informatica…). De banden met Sybase (voortaan eigendom van SAP) worden gehandhaafd, zowel voor de ontwikkeling van het product (onder andere zijn presentatielaag) of voor de implementatie ervan (vooral in landen waar PowerDesigner goed ingeburgerd is).

Avati mikt op een cliënteel van grote bedrijven (Belgische top-100 of 200) “waarvoor informatie een kritieke waarde vormt in de ogen van de directie.” Bijvoorbeeld in de context van het beheer van operationele risico’s, de optimalisatie van processen of conformering (SOX, IAS…).

Hoewel Avati op een gunstig moment op de markt komt (met de crisis die optimalisaties en valideringen van processen rechtvaardigt), stelt het bedrijf vast dat “er wel een latente vraag bestaat en dat directies er meer dan ooit nood aan hebben om hun informatiebronnen te valideren om beslissingen te nemen, maar dat er hier niet noodzakelijk budgetten voor beschikbaar zijn. Het principe waarop Avati steunt, is nog nieuw. Eerst moeten we dus de markt warm maken”, aldus Philippe Vaessen. Met de hoop op een sterke groei op korte termijn (18 of 24 maanden).

Avati mikt in de eerste plaats op België (financiële sector, transport…), maar heeft ook oog voor de internationale markt. Die zal echter onrechtstreeks worden aangeboord, via partners die later deel kunnen uitmaken van het kapitaal.

[BD]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content