Hoe evolueert het budget voor telecom? Niet echt positief, zo blijkt. De telecommanager moet meer realiseren met minder middelen. Beknibbelen op kwaliteit is daarbij niet meteen aan de orde, ook al zou dat de eindgebruiker op het eerste gezicht mogelijk maar weinig storen.

De deelnemers van het rondetafelgesprek knikken eensgezind. Het telecombudget voor 2014 stijgt niet. Niet meteen een grote verrassing wanneer we er de cijfers uit de enquête naast leggen. Het status quo heeft de bovenhand: bij 51,4 % van de bedrijven blijft het budget gelijk, bij 15,7 % neemt het af. Amper 16,2 % van de bedrijven mag volgend jaar meer uitgeven aan telecom. “De hele sector van de sociale zekerheid ligt wat onder vuur”, zegt Peter Ackaert. “Op het vlak van het budget staan we voor een grote uitdaging. We willen in 2014 toch doorgaan met het plan om unified communications (uc) uit te rollen. Met voip hebben we al een grote besparing kunnen realiseren.” Ook Brussels Airport Company heeft plannen rond uc, met de bijhorende vraagstukken. “We zien zeker voordelen”, zegt Pierre Gehrenbeck, “onder meer via presence en functionaliteit rond conferencing. Maar we hebben nog niet over alles een akkoord. We kijken onder meer of we in de toekomst nog vaste toestellen willen.”

DRUK OP DE PRIJZEN

De VDAB heeft in het recente verleden een aantal grote trajecten afgerond: de uitbesteding van het datacenter bij Smals, de upgrade van de wan en de uitrol van Google Docs. Naar verluidt zou dat laatste project alleen al de VDAB op jaarbasis een miljoen euro besparen. In 2014 wil de VDAB vooral rond kantooroptimalisering en de ondersteuning van cursisten werken. Voip staat niet op de agenda. “We hebben dat bekeken”, zegt Pascal Claessens, “maar er zat niet meteen een case in. Onze activiteiten draaien voor een groot stuk om contact met mensen, maar tegelijk is er eigenlijk vrij weinig contact tussen de medewerkers van de verschillende kantoren. De echte drijfveren voor voip ontbreken bij ons.”

“Wij zijn op Europees vlak voip van Avaya aan het uitrollen”, zegt Bart Van Hertbruggen. “Tegelijk denken we al na over de volgende stap. Een uc-oplossing als Microsoft Lync ligt daarbij niet echt voor de hand. We hebben vrij veel legacy in gebruik.” Ook bij Agfa ICS is er druk op het budget, die het bedrijf vertaalt in druk op de prijzen. “We willen in 2014 minder betalen aan de operatoren.” Bij Carglass blijft het telecombudget in 2014 stabiel. “We hebben voor het komende jaar geen echt grote projecten voorzien”, zegt Kris Truyen. “We werken wel verder aan het optimaliseren van het callcenter. Op het vlak van het budget zien we trouwens dat de verbruikte telecomvolumes stijgen, maar dat de kosten gelijk blijven – of zelfs lichtjes dalen.” Carglass heeft Microsoft Lync en Office 365 in gebruik. “Een koppeling met de telefonieomgeving is er niet, maar ik vermoed dat die er op termijn wel komt.”

VERANTWOORDELIJKHEID

Is het een optie om bij een stabiel of krimpend budget een kleine toegeving te doen op het vlak van de kwaliteit? “De jongste generatie gebruikers ligt er alleszins niet wakker van”, zegt Danielle Jacobs. “Als de kwaliteit van de spraaktelefonie wat minder is, maakt hen dat niet veel uit.” Maar een krap budget houdt wel degelijk risico’s in. “Bedrijven besparen door uit te besteden. En wat als ze daarbij wel erg veel – te veel – kennis uitbesteden?” Het leidt mogelijk tot gevaar, ook al omdat de complexiteit van de omgeving sterkt toeneemt. “Voor de eindgebruiker zal het inderdaad niet veel verschil maken”, zegt Bart Van Hertbruggen. “Hij verwacht een dienst die werkt, dat is alles. Wat er achter die dienst schuilt, is vandaag echter bijzonder complex. We hebben het onszelf moeilijk gemaakt om nog te besparen.”

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content