Zelfs na tien jaar actie voeren voor een betere gender balans, heb ik de magische knop om snel meer vrouwen in it en in leiderschapsfuncties te brengen nog steeds niet gevonden. Vrouwen moeten assertiever worden en opkomen voor wat ze zelf van hun carrière willen maken. Managers moeten alert zijn om het vrouwelijke talent te ontdekken en te begeleiden. Zo vermijden ze dat ze een deel van hun talentpool niet benutten. Daarnaast is er ook een nood aan zichtbare ‘role models’. Daarom geloof ik ook erg in de ‘ICT Women of the Year’ en ‘Young ICT Lady of the Year’ awards. Het geeft vertrouwen dat je niet alleen bent en dat het mogelijk is, wat een stimulans is voor andere vrouwen om ook de stap te zetten.
Ook bedrijfsleiders hebben een actieve rol te spelen; ze moeten een actief diversiteitsprogramma uitwerken en dat in het dagdagelijks beleid zichtbaar maken. In de dienstverlening naar onze klanten willen we allemaal het sterkste team naar voor schuiven. De ervaring leert ons net dat de sterkste teams een juiste balans tussen mannen en vrouwen hebben. Vrouwelijke eigenschappen, zoals actief luisteren, in teamverband werken, naar het breder perspectief kijken, zijn zeer complementair met typische mannelijke eigenschappen zoals doelgericht werken en analytisch te werk gaan. Dus zoeken naar de juiste balans is een troef voor een bedrijf. De juiste balans betekent in dit kader niet noodzakelijk evenveel, maar voldoende van elk om het beste uit beide te halen.
Jammer genoeg is het imago van de ict-sector nog niet veel verbeterd. We worden nog steeds gezien als bedrijven waar alleen techneuten werken, die ergens in een donker hoekje zitten te programmeren of zeer intensief op een computer bezig zijn. Dat is alles behalve aantrekkelijk voor meisjes en jonge vrouwen. Het feit dat het grootste deel van de ict-business vandaag uit dienstverlening bestaat, is een goed bewaard geheim.
Meisjes en jonge vrouwen hebben gewoonweg niet voldoende inzicht in wat de ict-wereld van vandaag precies inhoudt. Onlangs organiseerden we bij IBM een dag voor een 60-tal meisjes van 16-17 jaar, om hen te tonen wat IBM doet en welke jobs we te bieden hebben. Aan het einde van de dag zeiden de meisjes spontaan dat ze er geen idee van hadden dat ict zo interessant kon zijn.
Maar dat is natuurlijk een druppel op een hete plaat. Er is volgens mij nood aan een zeer gerichte campagne om het imago van de sector aan te passen aan de realiteit van vandaag. Tegelijkertijd moeten we meisjes motiveren om voor de meer technische richtingen te kiezen. We moeten afstappen van stereotypering. Een goed voorbeeld komt van de 4-jarige Riley Maida (een hit en echte aanrader op YouTube) De New Yorkse kleuter vraagt zich parmant af waarom meisjes gestimuleerd worden om roze prinsessen te kopen en waarom jongens gestimuleerd worden om superhelden te kopen. De nagel op de kop!
Toch heb ik vertrouwen in de toekomst. In de snel veranderende wereld van social business is er meer dan ooit nood aan netwerking en social collaboration. Business modellen zullen gebruik maken van social computing. We gaan meer naar een ‘networked economy’ in plaats van een hiërarchische organisatie en dat ligt vrouwen beter. Dit is volgens mij een opportuniteit voor het vrouwelijk talent. Dus ladies: Ga ervoor!
CHRISTEL VERSCHAEREN
We gaan meer naar een ‘networked economy’ en dat ligt vrouwen beter.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier