‘We moeten naar een mobile first aanpak evolueren’
Wie Getronics zegt, denkt vaak meteen aan werkplekbeheer. “Maar als we sterk willen blijven, moeten we nu al nadenken over hoe de werkplek er in de toekomst zal uitzien”, zegt Sofie De Vos, director Global Portfolio & Innovation bij Getronics.
Getronics positioneert zichzelf als bevoorrechte partner voor business transformation. “Maar alleen inzetten op ‘smart work’ – het herdefiniëren van de werkplek – is niet langer voldoende”, zegt Sofie De Vos, director Global Portfolio & Innovation bij Getronics. “We geloven niet langer dat je met slechts één domeinkennis nog aan business transformation kan gaan doen. Je hebt expertise nodig in verschillende domeinen. Daarom hebben we naast smart work ook vier andere kennispeilers: intelligent infrastructure, multi cloud management, security en applications“, vertelt De Vos.
We willen ook af van het persona-denken
Werkplek van vandaag en die van de toekomst
Maar we gingen het dus over de werkplek hebben. En die werkplek is voor Getronics vandaag al meer dan alleen maar de laptop of desktop die als hij kapot is vervangen moet worden. “Het gaat voor ons om alle diensten die een eindgebruiker nodig heeft om toegang te krijgen tot zijn data, applicaties en om tools die hij nodig heeft om zijn werk te kunnen uitvoeren”, zegt Sofie De Vos.
Het mobiele aspect is bijvoorbeeld al inherent ingebakken in het ontwerp van een digitale werkplek. Het veilig consumeren van public cloud en SaaS-toepassingen hoort daar ook al bij. En via de eigen Getronics-datacenters kan application streaming en VDI al vlot ingebed worden. “We beseffen zeker dat nog lang niet alle bedrijven al zo ver staan, maar als thoughtleader in de werkplek zijn we het aan onszelf verplicht om nu al verder te denken”, aldus De Vos.
Een van die stappen is om op basis van data ervoor te zorgen dat problemen vermeden worden voor ze zich voordoen via predictive maintenance. Maar ook rond chatbots en selfservice automation ziet Getronics wel mogelijkheden. “We willen niet per se het bedrijf zijn dat het meeste technologie implementeert. Belangrijk is dat we eerst nagaan of de gebruikservaring daar wel goed zit”, zegt De Vos.
Niet meer in werkstationmodellen denken
Het bedrijf ontwikkelde een visie richting 2020 over hoe die werkplek er dan wel kan uitzien. “Nog meer een persoonlijke plek en met eigen devices. Maar belangrijker is dat het niet meer vanuit een computerscherm vertrekt. In een mobile first maatschappij moet ook de hele ICT-keten opgebouwd worden vanuit een mobiele basis en moeten we niet meer in werkstation-modellen denken”, meent De Vos. Een ander belangrijk principe is dat beveiliging en beschikbaarheid een inherent onderdeel moeten vormen van elke werkplek-tool en van alle data. Daarbovenop is het volgens De Vos ook belangrijk om in werktools te voorzien die makkelijk aanpasbaar zijn en die dus ook snel omgevormd kunnen worden om een nieuwe digitale transformatie te ondersteunen.
“We willen ook af van het persona-denken. Waarom zou je verschillende soorten eindgebruikers definiëren? We moeten starten vanuit één eindgebruiker, en het is onze job om er dan maar voor te zorgen dat die zo efficiënt mogelijk kan werken”, klinkt het.
Concreet ziet De Vos zeker een plaats voor chatbots en AI in een helpdeskomgeving. Maar ook met data analytics valt er volgens haar nog heel wat low hanging fruit te plukken zoals een betere manier om vergaderzalen te boeken of snel en semi-automatisch nieuwe meetings in te plannen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier