Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het HP-schip zit weer op koers. En het nieuwe big data analytics platform zorgt dan ook nog eens voor een veilige ‘HAVEn’. Dat is de boodschap die ceo Meg Whitman de wereld instuurde op het HP Discover gebruikersevent.

Ceo Meg Whitman was duidelijk tijdens haar keynote: “Het bedrijf is weer stabiel. En we hebben ons historisch engagement herbevestigd om voor innovatie te zorgen”. “HAVEn is een perfect voorbeeld van de innovatie die we opnieuw willen uitdragen en zoals iedereen dat opnieuw van HP verlangt”, zegt Colin Mahony, vp en general manager van Vertica. De technologie van die door HP in 2011 overgenomen BI-specialist wordt de ‘v’ van HAVEn. De andere letters van het nieuwe ‘big data analytics platform’ staan voor Hadoop, Autonomy, ‘enterprise security’ (de ‘e’) en ‘n’-aantal apps.

Met het nieuwe platform bundelt HP met andere woorden de technologie die het de afgelopen jaren inkocht rond big data, analytics, (Autonomy en Vertica) en security (ArcSight). “De aanwezigheid van de beproefde Hadoop-technologie, moet er voor zorgen dat vendor lock-in vermeden wordt en dat er wel degelijk sprake is van een open architectuur”, zei Colin Mahony, vp en general manager van Vertica. Tijdens haar keynote herhaalde Meg Whitman overigens nogmaals dat HP open standaarden en platformen ondersteunt.

‘HAVEn is geen product’

Met n-aantal apps doelt HP op de veelheid aan apps die aangeboden worden op het platform. Dat kunnen apps van HP Software zijn maar evengoed ook die van klanten zelf”, verduidelijkt Mahony, die er de nadruk op legt dat HAVEn een platform is en géén eindproduct. Het zijn de apps die voor de uiteindelijke analytics moeten zorgen. Onder meer via api’s zullen de functies van Autonomy (400 api’s) en Vertica gekoppeld worden in het HAVEn-platform. Maar de eerste basislaag is het collecteren van alle gegevens. Nog volgens Mahony zijn cio’s zich goed bewust van de waarde die big data voor ondernemingen kan bieden, maar moeten velen nog de stap zetten. “Ze willen in de eerste plaats een duidelijke roi voor hun data. Dat willen we hen met dit platform gaan bieden. Klanten die een veilige haven zoeken, zitten goed bij HP” grapte Mahony nog.

‘Big data’ betekent niet ‘big companies’

Opvallend tijdens Discover was trouwens dat HP er telkens de nadruk op legde dat zowat alle producten en diensten ook in varianten voor kleinere ondernemingen bestaan – ja, ook big data. “Opvallend hoeveel mensen denken dat ‘big data’ synoniem staat voor ‘big companies'”, zegt Mahony, “maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Ook kmo’s kunnen waarde halen uit big data analytics”, klinkt het. “De server van Vertica zelf bijvoorbeeld is amper 15 MB groot. Het illustreert hoe toegankelijk de technologie wel kan zijn. Voor kmo’s kan zo’n dienst heel erg bereikbaar zijn via de cloud of het web”, zegt Mahony die erkent dat de aanpak wel anders is. “Het datamodel is verschillend, maar ook bij grote bedrijven zie je dat dat datamodel sterk kan verschillen al naargelang de ‘vertical’. Maar ik ben er van overtuigd dat iedereen hetzelfde einddoel nastreeft, en dat is goud halen uit die enorme hoop data”, besluit Mahony.

Kristof Van der Stadt

“OOK KMO’S KUNNEN WAARDE HALEN UIT BIG DATA ANALYTICS”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content