Desktops blijven het populairste toestel voor werknemers, en tablets zijn over hun hoogtepunt heen. Blackberry zag zijn marktaandeel dan weer tot een vijfde herleid. Eén en ander blijkt uit een nieuw onderzoek van Data News.

Het onderzoek werd verricht door Computer Profile bij 4.074 Belgische bedrijven met 50 werknemers of meer, op basis van de gegevens in hun database tot en met juli 2015. De cijfers werden vergeleken met de resultaten van de voorbije jaren. Dit levert meteen enkele opvallende resultaten op.

1. MINDER HARDWARE VOOR DE EINDGEBRUIKERS

Sinds 2012 is het aantal systemen voor eindgebruikers gedaald met maar liefst 14 procent. Het gemiddeld aantal desktops is gedaald met 22 procent, het aantal laptops met 6 procent. De thin clients en terminals (+27 procent) en vooral de tablets (+145 procent) kenden een forse groei, maar die compenseert de daling in de andere segmenten niet. Desktops blijven ook het meest gebruikte toestel. In bijna alle segmenten maken ze meer dan de helft van alle hardware uit. Merk wel op dat in dit overzicht de gsm’s en smartphones niet zijn verrekend. Deze komen verder nog aan bod.

2. TABLETS: GROEI STAGNEERT

In alle sectoren zien we dezelfde trend : een sterke groei in het aantal bedrijven met een tablet van 2012 naar 2013, gevolgd door een mildere groei in de volgende jaren. Tablets lijken nu al over de top van hun populariteit heen.

Pittig detail : in Brussel is de penetratie al 34 procent, terwijl ze in Vlaanderen en Wallonië beperkt blijft tot respectievelijk 26 procent en 21 procent. Wat marktaandeel betreft blijven Samsung (10 procent) en vooral Apple (79 procent) de markt bepalen. We zijn vooral benieuwd wat Microsoft met zijn Surface Pro het komende jaar zal bereiken. Ditmaal staan ze voor het eerst op de kaart met 1,5 procent marktaandeel.

3. WILDGROEI IN DE INTERNATIONALE MOBIELE TELEFOONMARKT

De fragmentatie is uitgesprokener in de markt van gsm’s en smartphones dan bij de tablets : in 2009 bezaten de top-10 van de leveranciers 82,2 procent van de wereldwijde markt, tegenwoordig behalen ze nog amper de helft (55,3 procent). Al de rest is over een breed aantal kleinere leveranciers verdeeld. Opvallend hierbij is de opkomst van Aziatische merken zoals ZTE (2,9 procent), TCL (2,7 procent), Micromax (1,4 procent) en Xiaomi (0,7 procent).

4. MOBIELE TELEFONIE IN BELGIË : HOE KLEINER DE ONDERNEMING, HOE GROTER DE ADOPTIE

We kunnen er niet omheen : de kleinere ondernemingen zijn de meest enthousiaste gebruikers van mobiele telefonie. 35 procent van de werknemers binnen middelgrote ondernemingen beschikken over een bedrijfstelefoon, tegenover slechts 18 procent bij de multinationals en 16 procent van de – meestal ook grotere – overheidsbedrijven. Wie slechts 50 à 100 werknemers heeft, geeft aan 37 procent een mobiele telefoon, bij meer dan 1.000 werknemers daalt dit percentage tot 11 procent.

Het nationale gemiddelde van werknemers met een mobiele telefoon bedraagt 23 procent. Hierbij neemt Vlaanderen de leiding (26 procent), op de voet gevolgd door Brussel (23 procent) en op iets verdere afstand door Wallonië (16 procent). Na een daling de voorbije twee jaar is het aantal werknemers met een mobiele telefoon weer lichtjes gestegen.

5. SMARTPHONEMARKT IN BELGIË : BLACKBERRY KRIMPT ZIENDEROGEN

Bij de verdeling van de Belgische smartphonemarkt per leverancier valt vooral de dramatische terugval van Blackberry op. De voorbije jaren kreeg dit merk al forse klappen, maar het voorbije jaar is het marktaandeel tot een derde herleid, van 30 procent tot 10 procent. Ook HTC kreeg een klap : van 12 procent in 2014 tot 5 procent dit jaar. Dit marktaandeel ging naar Samsung, Nokia en – last but not least – Apple, dat van 29 procent naar 41 procent groeide op één jaar tijd. Let ook op Huawei, dat op twee jaar tijd van uit het niets naar 4 procent steeg. Opgedeeld per type bedrijf valt vooral de lage score van Apple bij de publieke sector op. In alle andere types van organisaties zijn de toestellen uit Cupertino verreweg het populairst.

6. MOBIELE BESTURINGSSYSTEMEN : IS WINDOWS AAN EEN OPMARS TOE ?

Uiteraard zien we ook hier de neergang van Blackberry : op drie jaar tijd is het marktaandeel tot een vijfde herleid, ten voordele van Android (33 procent) en vooral iOS (42 procent). Opvallend is ook de bescheiden terugkeer van Microsoft. Voorlopig is die leverancier slechts 2 procent gestegen, van 9 procent naar 11 procent, maar de meeste onderzoekbureaus verwachten een verdere stijging.

Ook hier weer zijn er opvallende verschillen tussen de gewesten. Vlaanderen lust verreweg het minst Apples besturingssysteem (38 procent, tegenover 46 procent in Wallonië en 52 procent in Brussel), en geeft Windows (14 procent) dubbel zo veel kansen als Brussel (7 procent). In Wallonië heeft slechts 3 procent van de smartphones een Windows OS aan boord.

Stef Gyssels

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content