De Wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika wordt vanuit de cloud in goede banen geleid. De Indiase it-dienstverlener Mahindra Satyam heeft op vraag van de FIFA een ‘event management’ systeem gebouwd.
“Het gaat om een volledig webgebaseerde toepassing wat een primeur is voor een wereldbeker. Een thin client is al voldoende om er mee te werken”, zegt Dilbagh Gill, Head Sport & FIFA Executive Relationship bij Mahindra Satyam.
Het systeem dat volledig op maat van de wereldwijde voetbalorganisatie FIFA ontwikkeld werd met Microsoft .Net-technologie, is de technologische backbone (ip) van de wereldbeker. Drie jaar is er met gemiddeld 400 man met 10 verschillende nationaliteiten gewerkt aan het project. De ontwikkeling gebeurde voornamelijk in India, de implementatie in Johannesburg. Het event management system is opgebouwd uit negen verschillende modules en een twintigtal applicaties die er onder meer voor zorgen dat accreditaties en toegangstickets tijdig bij de juiste personen terechtkomen. Een belangrijke module is diegene die ervoor zorgt dat de juiste persoon op de juiste plaats en op het afgesproken tijdstip is. Ook het vervoer van bezoekers van en naar de stadions wordt via de software geregeld, net als de accreditaties van de 16.000 persmedewerkers. In totaal gaat het om 230.000 aanwezigen waarvan de toegangsrechten tot in de puntjes geregeld moet worden, inclusief het complete ‘ground transportation system’. Dat zijn flink grotere uitdagingen dan bij de vorige Wereldbeker voetbal in Duitsland.
1 miljard dollar hardware
Voor de eigenlijke hardware staat Mahindra Satyam niet in. “Die wordt binnengehaald via allerlei sponsorovereenkomsten met diverse fabrikanten en leveranciers. In totaal gaat het toch om zo’n 1 miljard dollar aan hardware”, weet Dilbagh Gill. De distributie van al dat materiaal – bijvoorbeeld laptops en Sony flatscreen-tv’s – gebeurt wel via verdeelsleutels in het event management systeem. “Onze software bepaalt dus wie welke hardware krijgt”, vat de verantwoordelijke dat samen.
De ongeveer 14.000 laptops die tijdens de Wereldbeker gebruikt worden, zullen trouwens draaien met Windows Vista en niet met versie 7. “Op het moment dat Windows 7 klaar was, waren we immers al te ver bezig met de voorbereidingen en de ontwikkeling, om dan alsnog een ander besturingssysteem te kiezen”, zegt Dilbagh Gill.
Momenteel is nog zo’n 160 man bezig met het project. “We zijn er klaar voor”, besluit Dilbagh Gill die er op wijst dat hetzelfde systeem ook op een ander FIFA-event, simultaan met de Wereldbeker ingezet wordt. “Twee simultane events: dat wordt nog onze grootste uitdaging”, klinkt het.
Het event management systeem werd al eens op kleinere schaal en met wat minder modules gebruikt tijdens de Confederation Cup 2009. Ook voor de wereldbeker in Brazilië in 2014 zal het ingezet worden.
Wat het telecomgedeelte betreft, staat Telecom South-Africa als partner van de Worldcup 2010 in voor het achterliggende netwerk en het leveren van de nodige bandbreedte. Het design en de integratie wordt dan wel weer uitbesteed aan Mahindra Satyam. Of hoe Dilbagh Gill het verwoordt: “We run their datacenter.”[KVdS]
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier