Het ip-verkeer vervijfvoudigt de komende jaren tot maandelijks meer dan 55 exabyte in 2013. De economische crisis heeft amper vat op de explosie van de vooral door video veroorzaakte tsunami. Maar wie betaalt het gelag?
Het wereldwijde ip-verkeer blijft exponentieel toenemen. “Drie jaar geleden hadden we het nog over petabytes. Nu hebben we het tegen 2013 al over tweederden van een zettabyte, een groei van 40 procent per jaar. Ik kijk al uit naar de tijd dat we het over de yottabytes zullen hebben, gewoon omdat yotta zo’n leuk woord is,” grapt Doug Webster, directeur Strategic Communications voor de wereldwijde serviceprovider marketinggroep van Cisco. Even ter verduidelijking: een yottabyte staat voor 1.000 zettabyte of 1.000.000 exabyte, of nog 1.000.000.000.000.000.000 megabyte. Alle woorden die ooit door de mens uitgesproken werden, zouden samen vijf exabyte in beslag nemen, wordt wel es gezegd. “Tegen 2013 is het ip-verkeer maandelijks goed voor het equivalent van 10 miljoen dvd’s,” vertelt Webster. De toename van breedbandverbindingen en beeldschermen wereldwijd zijn de grote drijfveren. Als we over vier jaar alle schermen naast elkaar zouden leggen, dan krijgen we een scherm van 1 miljard vierkante meter. Daarmee kunnen we 48 keer de wereld rond. Aldus Cisco.
Groei passief ip-verkeer
Intel verwacht dan weer dat tegen 2013 liefst 8 miljard toestellen op het internet aangesloten zullen zijn. Cisco heeft het over ‘hyperconnectivity’. Eén van de gevolgen is dat zogenaamde ‘passief netwerkverkeer’ enorm toeneemt. Het is het ip-verkeer dat automatisch gegenereerd wordt door online back-up, software updates, achtergrondvideo en internetopnames. “Dat zorgt ervoor dat er per dag zes uur meer ip-verkeer over het netwerk gesluisd wordt, ongeveer een kwartier per uur meer,” aldus Doug Webster. Consumenten zorgen voor het grootste gebruik. Bovendien zal video de komende jaren meer dan 90 procent. Ook in het bedrijfssegment zal videocommunicatie het ip-verkeer met een factor vier doen groeien tussen 2008 en 2013. Video zal immers steeds meer in het wide area netwerk (wan) doorgroeien. “Vandaag genereert het zakelijke internet nog twee keer meer verkeer dan ip-wantrafiek, maar dank zij die video groeit het ip-wanverkeer (+36%) sneller dan zakelijk internet (+32%). Het gebruik van telepresence is daar niet vreemd aan,” zegt Doug Webster die voorspelt dat telepresence-oplossingen ook op de desktop zullen verschijnen.
Kan de arpu nog hoger?
Voor netwerkleveranciers is de expansie van het internetverkeer natuurlijk een mooie opportuniteit. “Europa zal de uitrol van glasvezelnetwerken moeten blijven stimuleren. We denken aan een risicopremie voor zij die willen investeren,” vertelt Beatrice Covassi, head of de Lissabon Strategy Unit bij de Europese Commissie. Covassi is tevens voorstander van een co-investeringsbeleid. “Angst is een goede raadgever om glasvezelnetwerken aan te leggen. Kijk naar Griekenland dat investeert in fiber uit vrees dat dat de concurrentie het terrein zal impalmen,” aldus Philippe Devraigne, directeur van Cullen International. De vraag blijft wie ervoor zal betalen? “De breedbandcapaciteit is altijd maar toegenomen, toch betaalt de gemiddelde eindgebruiker nog steeds hetzelfde bedrag. Kunnen telecomoperatoren de ‘average revenu per user’ (arpu) nog verhogen?” vraagt Jerry Caron, vice-president Current Analysis zich af.
En dan komen we automatisch terecht bij netneutraliteit. Kunnen spelers zoals Google, eBay, Skype, YouTube gratis blijven gebruik maken van het ip-netwerk? Pastora Valero, verantwoordelijk voor de EU public policy bij Cisco, weet dat dit probleem moet worden aangepakt maar “ik ben er zeker geen voorstander van dat zij zouden moeten betalen aan de operatoren.” Belgacom executive vice-president Scott Alcott, verantwoordelijk voor het next generation netwerk, had eerder al aan Data News verteld dat het niet langer vol te houden is dat die spelers zo maar gratis over het Belgacomnetwerk furore maken en dat ze op één of andere manier in de toekomst toch zullen moeten meebetalen. Nu dat netwerk steeds meer gebruikt wordt en video wereldwijd maandelijks meer dan 1,5 exabyte zal inpalmen, wordt die vraag steeds prangender. Ook bij het glasvezelexperiment van Belgacom in La Roche blijkt immers dat de backbone steeds meer de flessenhals wordt. Leveranciers zoals Cisco, maar ook Alcatel-Lucent, Nokia-Siemens, Juniper, Corning en anderen kunnen zich alleen maar in de handen wrijven.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier