Belangrijk zijn op Twitter is een zeer relatief begrip. Maar het belang van de microblogdienst is er de afgelopen jaren niet op achteruit gegaan, integendeel. Een reden te meer om voor de derde keer op rij op zoek te gaan naar de invloedrijkste twitteraars in de Belgische technologiescene.
Belgisch? Toegegeven, die term vatten we ruim op. Belgen in het buitenland zoals Dries Buytaert horen daar bij en ook niet-Belgen die in België wonen of werken, geven we in dit stuk graag een verblijfsvergunning in onze hall of fame. Dat verklaart meteen waarom de invloedrijkste ‘Belg’ in realiteit een Nederlandse vrouw is. Met een Klout-score van 83 en meer dan 65.000 volgelingen is de Eurocommissaris veruit de invloedrijkste.
Nummer twee is een al even opvallende naam: Cain Ransbottyn. De man die ooit in De Morgen stond als ‘De opperpooier van het internet’ is vandaag social media expert met een Klout-score van 73 en tachtigduizend volgers. Wel moeten we dat resultaat stevig nuanceren. Hoewel Ransbottyn zeker bezig is met technologie en sociale media – we vragen ons eerlijk gezegd af of hij nog iets anders doet dan foto’s op Twitter en Facebook zetten – heeft hij ook al zelf toegegeven dat een groot deel van zijn volgers gekocht is.
De top-vijf wordt aangevuld door Bart De Waele, baas van het Gentse webbureau Wijs, webdesigner Veerle Pieters en Dries Buytaert, de man achter Drupal die momenteel hoge toppen scheert in de VS met zijn bedrijf Acquia.
Wat is ‘belangrijk’?
We hebben geprobeerd om deze top-50 zo objectief en goed mogelijk samen te stellen. Dat wil zeggen dat er ongetwijfeld argumenten zijn om iemand hoger of lager te plaatsen. Ook heeft deze lijst niet de pretentie om allesomvattend te zijn. Wel proberen we een zo volledig mogelijk beeld te vormen van de Belgische technologiescene op Twitter die we vervolgens op twee objectieve criteria hebben gesorteerd.
Voor de samenstelling heeft onze redactie zelf aan mensen in de sector gevraagd wie volgens hen zeker niet mocht ontbreken, bovenop de top-50 die we vorig jaar samenstelden. Vervolgens hebben we de Klout-score genomen voor een eerste ranking. Klout bepaalt je invloed door rekening te houden met een dertigtal factoren, zoals het aantal volgers, de retweets die je krijgt, je aanwezigheid op lijstjes, de reacties enz… Daarnaast worden ook gelinkte netwerken zoals Facebook, Google+ en Foursquare meegeteld om je finale score te bepalen. Iemand die voluit actief en relevant is op sociale media zal dus hoger scoren. Iemand die razend interessante dingen post, ontzettend belangrijk is, maar amper interacties kent, zal eerder lager eindigen.
Ook is Klout een dynamische score. Dat wil zeggen dat als je morgen een maand van sociale media verdwijnt, je score vermoedelijk enkele punten zal zakken. Omgekeerd kan een dag vol interacties op Twitter je score positief beïnvloeden. Voor deze ranking hebben we overigens de scores en het aantal volgers van 27 maart 2013 genomen.
Een tweede factor, om mensen met dezelfde score te rangschikken, zijn het aantal volgers. Dat geeft ons Klout-scores tussen 83 en 57 en een aantal volgers van een honderdtal tot 195.000 (zoals Veerle Pieters). Dat maakt onze lijst uiteraard niet perfect. Zo waren enkele belangrijke twitteraars niet terug te vinden in Klout. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze zelf hun profiel daar hebben weggehaald. Ook zijn er genomineerden met een aanzienlijke score en aantal volgelingen die bij nader inzien enkel bedrijfsaccounts bleken te zijn. Tot slot hebben we journalisten, ook het team van Data News, niet opgenomen in de lijst. Met uitzondering van enkelen die naast hun pen ook met andere projecten een aanzienlijke bijdrage aan de technologiesector hebben geleverd. We claimen de perfectie zeker niet. Maar met deze vijftig heeft u wel een goed overzicht van wie er toe doet in de Belgische technologiescene.
Sociaal en web boven
Ook technologie is een relatief begrip als we naar de lijst kijken. De weinige cio’s die genomineerd waren, haalden de top-50 niet. Onder de zwaardere techneuten zien we vooral webdevelopers opduiken. Wel vinden we veel mensen die gelinkt zijn aan technologie. Hetzij als marketeer, consultant, communicatiemanager, social media expert enz… Kortom, mensen die professioneel op Twitter zitten en daar duidelijk voor een meerwaarde zorgen naar hun publiek toe. De ceo’s zijn iets actiever dan de cio’s op Twitter. Na Bart De Waele vinden we onder meer Xavier Damman van Storify en Davy Kestens van Twitspark terug. Al moeten we toegeven dat een aanzienlijk deel van de top-50 zichzelf als entrepreneur mag omschrijven.
Wie de ambitie heeft om volgend jaar in onze top-50 te schitteren mag wel zijn best doen. Zelfs in de lijst blijven is niet vanzelfsprekend. Vorig jaar was een score tussen 67 en 22 goed genoeg om bovenaan te eindigen. Dit jaar ligt dat cijfer tussen de 83 en 57.
Pieterjan Van Leemputten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier