Dat Gartner in zijn jongste ‘magic quadrant’ van ‘LAN Access Infrastructure’ voor de eerste keer wired én wireless samenvoegt, is een onrechtstreeks bewijs dat wifi alsmaar belangrijker wordt in bedrijven. BYOD is de katalysator.
Je kan er niet meer om heen dat BYOD – afkorting van ‘Bring Your Own Device’ – voorbij het hypestadium is en een blijvertje is op de bedrijvenmarkt. Het merendeel van de bedrijven is zich op zijn minst bewust van de problematiek die de toevloed aan smartphones en tablets met zich meebrengt. Eén constante midden die massa mobiele toestellen: ze hebben een draadloze verbinding nodig. Of hoe via de byod-trend een technologie als wifi belangrijker dan ooit wordt in een bedrijfscontext. De ooit zo door heel wat grote bedrijven verguisde draadloze technologie (te traag, te duur, te instabiel, te moeilijk, te hoge gadgetfactor) wordt nu een basisvereiste voor bedrijven die hun werknemers willen toelaten dat ze mobiele toestellen ook op de werkvloer kunnen gebruiken.
Dat Gartner voortaan wired en wireless samenbrengt in één ‘Magic Quadrant for the Wired and Wireless LAN Access Infrastructure’ is dan ook niet toevallig. De meeste fabrikanten volgen een convergentietraject waarbij de grens alsmaar meer vervaagt. Aerohive bijvoorbeeld: een in 2006 opgericht bedrijf dat van bij de start wifi-oplossingen aanbood zonder controller, maar dat sinds kort ook ‘branch routers’ verkoopt en zelfs naar ‘edge routing’ evolueert. “Maar het is helemaal correct dat wifi alsmaar meer vooruit geschoven wordt als het primaire bedrijfsnetwerk waar het vroeger veel meer als een draadloze toevoeging op een bestaand bekabeld enterprisenetwerk werd gezien”, zegt Andrew vonNagy, senior wi-fi architect bij Aerohive.
Markt groeit 30 %
Aerohive is een van de kleinere vendors in het quadrant, maar met een duidelijke focus. “Wij gaan voor enterprise wifi met ‘carrier class’ kwaliteit. We gaan niet rechtstreeks naar de consument en we gaan ook niet naar operatoren van wifi-netwerken”, zegt vonNagy. Een aanpak die vruchten lijkt af te werpen, want het bedrijf groeit kwartaal na kwartaal harder dan het gemiddelde in de wlan-markt: een markt die volgens Gartner 30 % per jaar groeit. In België is het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen een belangrijke referentie, waarbij Nextel tekende voor de uitrol. Sinds april is Karen Verheyden de ‘territory sales manager Belux’ naast Johan De Donder die ‘wireless’ ervaring op deed bij onder meer Aironet – later overgenomen door Cisco – en Telindus Belgacom ICT. Aan beiden de taak om de business (100 % indirecte sales, dus via het kanaal) aan te zwengelen in ons land: bij grote enterprises, maar vooral in healthcare, onderwijs en hoe langer hoe meer ook in retail.
Zonder controller
Op technologisch vlak wil Aerohive het verschil maken door zonder een wlan-controller te werken en te kiezen voor een mesh-opstelling. “Zo’n wlan-controller in een traditionele wifi-opstelling is een ‘single point of failure’. Gaat de controller down, dan ligt meteen een groot deel of zelfs het hele netwerk plat. In een ‘distributed’-netwerk zoals onze oplossing zit in elk access point intelligentie, en is er geen aparte controller meer nodig”, zegt vonNagy.
Voor dit jaar verwacht Aerohive opnieuw harder dan de markt te kunnen groeien. De ‘bring your own device’ (byod) trend moet als een katalysator werken en meer bedrijven over de streep trekken. “Wifi wordt het primaire aansluitpunt in heel wat bedrijven voor zowel de laptops, smartphones als tablets. Grote leveranciers van switchingproducten leggen nu meer dan de afgelopen jaren de nadruk op wifi en evolueren steeds meer naar oplossingen waarbij ze de controller kunnen elimineren. Dat sterkt ons dat we het goede model gekozen hebben. Het wil ook zeggen dat we enkele jaren technologische voorsprong hebben”, klinkt het uit de mond van de senior wi-fi architect. “Bovendien hebben veel van die grote spelers nu een probleem. Want hoe gaan zij hun traditionele model migreren naar een gedistribueerd model zonder dat ze bestaande klanten voor het hoofd stoten?”, klinkt het.
Consolidatie?
Een blik op het Gartner-quadrant maakt duidelijk dat er heel wat spelers actief zijn: 20 om precies te zijn. Heel wat onbekende namen ook: bijvoorbeeld fabrikanten die focussen op slechts één geografische markt, maar ook heel wat kleinere bedrijven. Aerohive – nog steeds volledig in privé-handen – is er zoals gezegd een van, maar ook Meru, Ruckus, Meraki en Xirrus zijn relatief kleine nichespelers. Sommige analisten gaan er van uit dat we ons aan een consolidatieslag kunnen verwachten. Maar dat ziet vonNagy niet gebeuren op korte termijn. “Ik ga er vanuit dat de komende 3 à 4 jaar de inkomsten bij de meeste fabrikanten zullen blijven toenemen. Pas van zodra die groei begint te remmen, mogen we ons aan nieuwe consolidatie verwachten”, besluit vonNagy.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier