Dave Duffield, de vroegere topman van Peoplesoft, heeft met de oprichting van Workday, het erp-concept willen vernieuwen. Het bestaande concept is gezien de behoeften van de bedrijven duidelijk achterhaald, oordeelt woordvoerder Andrew McCarthy van Workday.

Data News: Hoezo een “erp van de nieuwe generatie”? Welk product biedt Workday dan aan?

Andrew McCarthy: De eerste erp-pakketten dateren van de jaren ’70. Ze werden ontworpen om niet-strategische processen voor back-officefuncties, zoals boekhouding en human resources, te automatiseren. Maar de huidige erp-applicaties voldoen niet langer aan de veranderde behoeften van de bedrijven. Ze hebben geprobeerd het erp-potentieel te verhogen met ‘ineengeknutselde’ oplossingen in domeinen zoals business intelligence, enterprise governance of prestatiebeheer, maar blijven steunen op een registratiesysteem dat verouderd en broos is. En aangezien erp een on-premise oplossing is, komen er aanzienlijke it-middelen voor onderhoud bij kijken, zijn de updates bijzonder kostelijk en vergen ze soms een investering in tijd en middelen die je veeleer verwacht bij een nieuwe implementatie.

Workday integreert mogelijkheden die doorgaans extra troeven zijn (business intelligence, wereldwijde support, integratie, Web 2.0,…) en biedt het on-demand alternatief dat de it-kosten verbonden aan on-premise oplossingen uitschakelt. Dus geen aankoop van nieuwe hardware, geen besturingssysteem dat onderhoud vraagt, geen database om aan te vullen, geen upgrading.

DN: Zal Workday een complete erp-oplossing zijn?

AMC: Wij bieden een compleet geïntegreerd erp-systeem voor dienstverlenende bedrijven (non-manufacturing): beheer van human resources, financiën en bedrijfsmiddelen. Met ons platform kunnen wij functies veel sneller invoeren dan de traditionele systemen die een beroep moeten doen op code voor de ontwikkelingen. De eerste versie van Workday Financials is in nog geen zes maanden tijd uitgewerkt door 4 voltijdse medewerkers. Voor dezelfde hoeveelheid functies hadden we bij Peoplesoft twee jaar en een tiental mensen nodig gehad. Het grootste voordeel van on-demand zit in het feit dat de klanten-abonnees onmiddellijk toegang hebben tot de nieuwe functies zodra wij die in bedrijf stellen. Er is geen enkele upgrade nodig.

DN: Wat zijn de voordelen van nieuwe technologieën die u aanbiedt zoals tagging, in-memory database, enz.?

AMC: Tagging elimineert wat men in financiële systemen het ‘codeblok’ noemt, dit zijn de codes die het systeem vertellen waar de informatie over een transactie geregistreerd is. Deze codeblokken zijn als beton: eens ze ter plaatse zijn, wordt het zeer moeilijk en duur om ze nog te veranderen. In plaats daarvan gebruikt Workday worktags die de voordelen van een codeblok (structurering van de operationele elementen zodat het departement financiën ze efficiënt kan beheren) bieden maar deze extrapoleren naar de hele organisatie. Daardoor kan bijvoorbeeld een marketingmanager events, facturen, activiteiten, enz. etiketteren om ze te linken aan een welbepaalde campagne. In tegenstelling tot de traditionele systemen die zo weinig mogelijk informatie voor louter boekhoudkundige doeleinden registreerden, maken de worktags het voor iedereen in de onderneming mogelijk om operationele events te etiketteren zodat hij zijn taken tot een goede einde kan brengen en ze kan meten.

De in-memory Object Management Server van Workday (OMS) vervangt de traditionele relationele database. Dit heeft twee grote voordelen. Ten eerste voert Workday duidelijk meer informatie in over om het even welke werkgerelateerde gebeurtenis, en genereert daardoor meer waarde voor de gehele organisatie (en niet alleen voor de boekhouding). De analyse gebeurt in real time en verschaft veel rijkere details dan met de traditionele systemen. Ten tweede, doordat onze OMS in het geheugen verblijft (1), zijn de prestaties buitengewoon, zelfs voor een groter volume gegevens.

DN: Is SaaS echt de toekomst, ook voor de kmo, zelfs de hele kleine bedrijven?

AMC: SaaS is aangepast aan elke bedrijfsgrootte, zeker voor niet-strategische toepassingen (HR- of financieel beheer, in tegenstelling tot een applicatie voor marktenzalen). De kosten/batenverhouding van SaaS is veel hoger dan het on-premise model. Onderhoud en upgrades zijn uitgeschakeld, de klant betaalt slechts voor wat hij gebruikt; de implementatie is een kwestie van maanden in plaats van jaren, enz. De echte vraag is waarom een onderneming opteert voor on-premise terwijl er robuuste SaaS-oplossingen bestaan.

DN: Zal Workday de hosting doen voor klanten of zal het hiervoor partners zoeken?

AMC: Workday wordt aangeboden volgens een multi-tenant model (met meerdere huurders). Alle gegevens en de hele logica zijn opgeslagen in onze datacenters. Wij bieden de oplossing momenteel in directe verkoop aan. Voor Europa is er nog niets specifieks beslist.

DN: Wat zijn de concrete plannen?

AMC: Wij mikken in een eerste fase vooral op de Engelstalige landen, om de eenvoudige reden dat we die zeer snel kunnen bedienen. Voor het overige zullen we gaan waar onze klanten het vragen. Momenteel staan Duitsland, Frankrijk en Japan op de lijst. Een meer precieze agenda moet nog worden vastgelegd. z

(1) De OMS maakt deel uit van het RAM (momenteel 64 GB op Dell-servers, in de toekomst 128 of 256 GB). Naar gelang de behoeften versterkt Workday het aantal servers die ter beschikking worden gesteld.

Brigitte Doucet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content