Xerox Belux houdt er rekening mee dat 2009 een moeilijk jaar wordt, maar denkt dat de concurrentie nog hardere noten te kraken krijgt. Directeur Patrick Murciani legt uit waarom.
De eerste troef die Xerox uitspeelt, is zijn minder grote afhankelijkheid van de technologie, al investeert Xerox 6 procent van zijn omzet in onderzoek en ontwikkeling en blijft het nieuwe producten uitbrengen in de series Office (kantoorautomatisering) en Production (voor grafische kunsten en grote transactionele volumes). Een opvallende nieuwe technologie is Flash Fusing voor continu kleurenprinten.
Daarnaast heeft het bedrijf geanticipeerd op de crisis door een provisie van 400 miljoen dollar aan te leggen. Dat bedrag maakt het mogelijk 5 procent van het personeelsbestand, of 3.000 mensen, te ontslaan en tegelijk een hoog liquiditeitsniveau te behouden.
Xerox heeft echter ook en vooral de bocht naar de diensten genomen met zijn Xerox Office Services. Volgens Gartner haalt Xerox hiermee een marktaandeel van 53 procent in MPS (managed printservices), en dat is een enorme voorsprong op HP (23%), Canon (6%) en Ricoh (4%). Xerox Financial Services financiert desgewenst de investeringen van de klant. Bovendien is Xerox actief op een markt die volgens onderzoeksbureau Lyra de komende 10 jaar met ruim 30 procent zal groeien. Jaarlijks worden al 15,2 triljoen bladzijden afgedrukt maar Xerox beweert desalniettemin milieubewust te zijn, en schermt graag met zijn liquide inkt die de recycling van bedrukt papier niet in de weg staat.
Belgische markt
Patrick Murciani, algemeen directeur Belux, uit zijn bezorgheid over de politieke crisis (die de overheidsinvesteringen blokkeert, een sector waar Xerox opvallend aanwezig is), het financiële debacle van Fortis en de loonindexering. “De grote groepen, met name in de bank- en retailsector, zullen hun communicatie met de klant nu gepersonaliseerder dan ooit willen maken.” Alle mogelijke database- en dataminingtechnologieën, klantprofielen enz. zullen worden gecombineerd ten behoeve van ‘transpromo’-campagnes die transactionele informatie koppelen aan promotionele. Wat de verkoop aangaat, steunt Xerox steeds meer op partners, al behoudt het bedrijf zijn team voor directe verkoop. “De partner is nooit zomaar een tussenpersoon maar voegt een meerwaarde toe”, beklemtoont Murciani die overigens van oordeel is dat de klant zijn gesprekspartner moet kunnen kiezen. Murciani is in zijn nopjes met de prestaties van België maar geeft geen cijfers vrij: “Wij scoren beter dan de groep in zijn geheel!” Dat heeft vooral te maken met de jarenlange aanwezigheid op de Belgische markt, ervaren medewerkers en een Office Services-aanbod dat hier beter in de markt ligt.
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier