Het Xerox Research Center Europe (XRCE) viert dit jaar zijn 20ste verjaardag en is sinds de overname van ACS al enkele jaren bezig om zijn onderzoek af te stemmen op diensten voor bepaalde verticale niches.
Na de overname van het Amerikaanse ACS in 2009 zag Xerox zijn omzet stijgen van 15 naar 23 miljard dollar en zijn personeelsbestand van 60.000 naar 140.000 werknemers. Zijn portefeuille beslaat nu niet alleen de outsourcing van documenten in de ruime zin, maar ook it-outsourcing. ACS was voornamelijk aanwezig in de Verenigde Staten, maar de groep gaat voortaan de internationale toer op, terwijl het merk Xerox “meer groei beloofde” en daarom werd gehandhaafd.
Afstemmen op diensten
Xerox besloot dan te blijven innoveren omdat r&d deel uitmaakt van het dna van het bedrijf, maar zijn onderzoek wel te richten op diensten. Vooral voor bepaalde verticale markten waar ACS sterk aanwezig is (zoals gezondheid, customer care, financiën, human resources, transport, overheid, enz.). Om deze strategie concrete vorm te geven, nam Xerox Monica Beltrametti onder de arm als chief research officer. Zij heeft de taak om het werk van de centra van Grenoble (Frankrijk), Palo Alto en Rochester (VS) en Bangalore (India) te coördineren, naast het centrum van Toronto (Canada), terwijl ze ook nog vicevoorzitster en directrice van XRCE is.
“Xerox bezit een lange traditie en een innovatiecultuur, maar ook een cultuur om vernieuwing om te zetten in technologie”, legt Monica Beltrametti uit. “Voortaan is het belangrijk dat we ook interesse tonen voor rijpere technologieën en nagaan welke applicaties interessant kunnen zijn voor onze serviceactiviteit.” Een andere nieuwigheid: “we hebben doelen vooropgesteld op het vlak van inkomsten en winst vóór belastingen”, gaat Monica Beltrametti verder. Vroeger had langetermijnsonderzoek betrekking op 10 tot 15 jaar. Voortaan splitsen we ons werk echter op in 3 luiken: een derde verkennend onderzoek over 3 tot 5 jaar, een derde incubatie in de vorm van prototypes met klanten en een derde voor de overdracht van technologie naar onze klanten. Natuurlijk vernieuwen we nog op het vlak van hardware, maar dat is nu commodity geworden.”
De samenwerking tussen de centra is trouwens intenser geworden, meer bepaald met het XRCE dat een honderdtal onderzoekers met 18 verschillende nationaliteiten tewerkstelt.
Research
Het XRCE blijft werken rond documenten en de behandeling ervan omdat papier nog altijd sterk aanwezig is in het bedrijf, met name in de gezondheidssector, waar ACS bijzonder actief is. In dit geval heeft het werk betrekking op semantiek, het begrijpen van het document, de integratie ervan in een workflow en klantenondersteuning (zie ook kadertekst).
Maar het XRCE richt zich nu ook op 4 grote pijlers: de informaticavisie om de semantiek uit de beelden te halen, text analytics (niet alleen voor linguïstiek, maar ook voor de analyse van statistieken, meer bepaald in ziekenhuizen), data analytics (toegepast op de wereld van het transport of customer care) en work practice (d.w.z. waarneming van het gedrag van de medewerkers in de onderneming om technologieën en praktijken aan te bevelen die het bureauwerk kunnen optimaliseren).
Marc Husquinet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier