De eerste iPads zijn gesignaleerd in België. Ondernemers pronken met hun ingevoerde exemplaar uit de VS bij collega’s. Maar wat denken de cio’s: kan de iPad het bedrijfsleven veranderen? Zal er meer thuis gewerkt worden?
Autobouwer Hyundai wil z’n manuals op de iPad meeleveren. Harvey Nash rekruteert als allereerste ter wereld mensen via een app op de iPad… en postorderbedrijf Neckermann biedt officieel de eerste 30 peperdure iPads aan, begin mei. Is de iPad een hype of is het echt een nieuw digitaal paradigma? De Belgische cio’s reageren eerder lauw: “de bedrijfswereld is niet klaar voor de flexibiliteit die de iPad biedt.”
Thomas Cook – Erik Cuypers, CIO
De iPad zou, net zoals de iPhone, de work/life-balance verder kunnen veranderen, vindt Erik Cuypers, cio van Thomas Cook. “Het is erg leuk om in de Efteling een fotootje te kunnen maken met de iPhone, maar elke keer je dat ding gebruikt zie je ook je professionele mail passeren. Always on vraagt een mentale ingesteldheid waar niet iedereen rijp voor is. Het individu is wel klaar voor dit soort devices dat privé en professioneel mixt, maar de bedrijfswereld niet. De werknemers moeten fysiek aanwezig zijn, én via de smartphone ook ‘s avonds bereikbaar zijn. Ik denk dan: laat hen toe om ook tijdens de bedrijfstijd op een terras te werken als het mooi weer is buiten. ‘s Avonds via smartphone en iPad kunnen ze dan eventueel werk inhalen. De iPad moet je ook niet openklappen zoals een notebook, en dus zal je via je iPad sneller nog iets veranderen aan dat Excel-documentje, snel nog even een link aanklikken. Dat soort werkervaring in de cloud is de toekomst voor professionals.” De iPad zal een grote concurrent zijn voor de notebook, volgens Cuypers. “Wij zijn nu aan het onderzoeken of we voor de Thomas Cook-medewerkers een iPhone Home programma kunnen opzetten, naar analogie met het Pc Home programma. Elke medewerker zou dan een iPhone of een ander smart device kunnen aanschaffen. Ik zie de iPad daar ook in. Wij hebben nu al tablet pc’s voor contractors, mensen die overal ter wereld contracten afsluiten met hotels, en daar op de tablet ter plaatse documenten digitaal laten tekenen. Het zou kunnen dat ze overschakelen op iPad. De iPad heeft een interface die veel meer op de eindklant is afgestemd, maar is ook duur! Misschien is het nu nog wat te vroeg, net zoals met de eerste iPhone. Maar mocht u er een verloten, ik doe mee.”
Java Koffie Groep – Jean-Pierre Bernaerts, CIO
“Aanraakschermen zoals dat van de iPad kunnen voor onze sales mensen op termijn interessant zijn,” vindt Jean-Pierre Bernaerts van Java Koffie Groep. “Een pc opstarten duurt nu toch nog 2 minuten, bij een klant is dat tijdverlies. Maar we moeten wel kiezen: als we voor de iPad kiezen, dan zal de iPad ook echt de notebook van onze salesmensen vervangen. De twee samen meegeven zou overkill zijn volgens mij.”
Multitasking is wel een must in een businessomgeving, vindt Bernaerts, en dat heeft de iPad nu nog niet: “Windows is ook pas groot geworden toen de multitasking uitgewerkt is.” En er is een tweede vereiste: “Als de iPad het wil maken in de bedrijfswereld, dan zal hij ook moeten kunnen wat oudere tablet-pc’s met Windows al konden: handschrift herkennen. Als je op de iPad ook zou kunnen schrijven, dan heb je alles in één.”
Wat zou er veranderen in bedrijven die de iPad invoeren? Volgens Bernaerts zou het speelelement verhogen: “Het gadgetgehalte is wel groot, en dat nodigt uit om er ook andere dingen mee te doen dan puur werken. Maar dat hoeft niet erg te zijn: als je zoiets geeft aan je medewerkers, dan verwacht je, én geef je ook flexibiliteit. ”
Bank Van de Post – Marc Vanderschuren, COO
Bank Van de Post doet vooral it, marketing en sales, en finance. De andere banktaken zitten bij BNP Paribas Fortis en bij de Post. Vanderschuren is wel geïnteresseerd in de iPad, maar ook voor hem is het te vroeg: “Ons Apollo-programma moet tegen maart 2011 de hele informatica van de Bank van de Post vervangen. We willen op termijn ook mobile banking doen binnen onze multikanaalstrategie, maar dat zal niet meer voor 2011 zijn. We moeten de waarden die we nu hebben, eenvoud en zekerheid, ook in die toepassingen verwerken. We zijn geen early adopters. Tegen 2011 zal de markt rijper zijn en kunnen we naadloos aansluiten met mobiel bankieren op iPad of iPhone of welk ander mobiel device ook. Ik denk wel dat we kunnen evolueren naar een totaal ander soort interface. Ik zie ook steeds vaker op vtm-nieuws en in de Kinderpuzzel die grote koffietafel van Microsoft opduiken (Microsoft Surface, nvdr). De iPad past voor mij eerder in dat rijtje.”
Roularta – William De Nolf, directeur internet
Roularta, moederhuis van Data News, heeft grootse plannen met digitale e-readers als de iPad. William De Nolf coördineert de 4 mensen die aan de strategie werken: “Al onze content is al klaar voor iPad (ePub-formaat). We werken aan een platform voor uitgevers, naast iTunes. Maar we moeten nu eerst een keuze maken tussen mobiele sites maken of mobiele apps maken. Ik heb hier een offerte liggen die de ontwikkelkosten mooi in verhouding toont: als een iphone e-reader app ontwikkelen 100 euro kost, dan kost een app voor de iPad 150, op Android 70, op Symbian en Windows Mobile nog eens 100. De kosten lopen dus op. Zeker als je weet dat Roularta met zoveel titels zit. Browsergebaseerd werken is goedkoper, maar het voordeel van apps is dat de iTunes Store, waar je de apps als gebruiker koopt of downloadt, een promotiekanaal kan zijn. De iPad kan de leeservaring echt veel rijker maken. Een filmbespreking in Knack Focus kan nu ook filmfragmenten bevatten, enzovoort. Of eerder verschenen artikels uit het archief kun je aan het nieuwe artikel linken. We willen in een eerste fase Knack digitaal brengen op de iPad, gratis voor de bestaande abonnees.
Bart Goossens
Roularta, moederhuis van Data News, heeft grootse plannen met digitale e-readers. Alle content is al klaar voor de iPad.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier