1 miljard dollar voor ‘3G inside’

Zeventien grote it-spelers, waaronder Dell, Lenovo, Toshiba en Microsoft, zetten hun schouders onder een marketingcampagne van 1 miljard dollar om mobiele breedbandoplossingen te promoten.

De campagne is een initiatief van de GSMA vereniging van de grootste mobiele dienstenleveranciers. Ze willen ‘mobile broadband’ als merk lanceren, net zoals de ‘Intel Inside’ slogan. Het marketingbudget van omgerekend 730 miljoen euro moet het gebruik van mobiele datadiensten aanwakkeren. Tegelijk probeert het ook een pad in de korf te zetten van de rivaliserende wifi en wimax technologie die vooral door Intel gepromoot wordt.

Vandaag maken ruim 55 miljoen mensen gebruik van mobiele breedbanddiensten. Volgens een studie van de onderzoeksgroep Wireless Intelligence neemt dat aantal de komende drie maanden telkens met 4 miljoen nieuwe gebruikers toe.

Een onderzoek van GSMA en Microsoft wijst op een wereldwijde verkoop dit jaar van net geen 80 miljoen laptops. De gemiddelde prijs voor een laptop met ‘mobile broadband inside’ bedraagt 500 tot 1.000 dollar.

Andere grote spelers in het initiatief zijn Asus, Qualcomm, Ericsson, Orange, T-Mobile en Vodafone. Mobistar maakt zoals bekend deel uit van de Orange groep. Proximus heeft nog steeds sterke banden met Vodafone.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content