1 op 10 jongeren afgewezen door bedrijven vanwege foto’s op Facebook
1 op 10 jonge mensen worden niet aangenomen voor een nieuwe job omwille van foto’s en updates op Facebook of Twitter. Dat blijkt uit een internationale studie van onderzoeksbedrijf On Device Research.
Een internationale bevraging van On Device Research wijst uit dat werkgevers één op de tien jongeren bewust niet in dienst nemen, omdat de dingen die zij op sociale netwerken delen hen niet zinnen. De studie werd uitgevoerd bij 17.657 jonge mensen tussen 16 en 34, afkomstig uit zes verschillende landen: de VS, het Verenigd Koninkrijk, China, India, Brazilië en Nigeria.
Misschien nog erger, is dat veel jongeren daar blijkbaar weinig mee in zitten: 10 procent van de bevraagden weet dat ze afgewezen werden vanwege hun sociale mediaprofielen, maar 66 procent geeft er niets om dat hun profielen nadelig kunnen zijn voor hun carrière: ze zijn bestemd voor hun vrienden, niet voor potentiële werkgevers, aldus nog On Device Research.
‘Alsof een job versieren nog niet moeilijk genoeg is in deze economisch barre tijden’, reageert onderzoekster Sarah Quinn. Zij pleit voor een betere educatie over sociale media.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier