10 beroemdheden die met technologie dwepen
FKA Twigs, één van de muzikale ontdekkingen van dit jaar, regisseerde zopas een conceptfilmpje voor Google Glass, getiteld #throughglass. Met de slimme internetbril op haar neus geeft ze een performance op de tonen van haar songs ‘Video Girl’ en ‘Glass & Patron’.
Acteur Ashton Kutcher, die vorig jaar in de huid van Steve Jobs kroop voor de biopic ‘Jobs’, investeerde in het verleden onder meer in Skype, Foursquare, Airbnb en Flipboard. Sinds vorig jaar is hij productingenieur bij Lenovo. Zo had Kutcher een hand in de pas onthulde nieuwe YOGA-tabletlijn van het Chinese bedrijf.
Will.i.am, één van de gezichten van The Black Eyed Peas, noemt zichzelf ook een tech-entrepreneur. Hij is één van de stichtende aandeelhouders van het door Apple opgekochte Beats Electronics en werd in 2011 door Intel benoemd tot ‘director creative innovation’. Daarnaast maakte hij met zijn eigen bedrijfje i.am+ meerdere iPhone-accessoires en – onlangs nog – een eigen wearable: de Puls.
De Amerikaanse actrice, presentatrice en comedienne Ellen DeGeneres maakte vorig jaar tijdens de uitreiking van de Oscars de populairste selfie aller tijden. Dat deed ze met een Galaxy-smartphone van Samsung, dat de Oscars sponsorde en DeGeneres dus betaalde om het merk te promoten. Pijnlijk voor Samsung was wel dat DeGeneres er tussendoor op los twitterde met … een iPhone.
BlackBerry bombardeerde Alicia Keys in januari 2013 tot creatief directeur van het bedrijf. In die hoedanigheid verscheen de zangeres ten tonele op het lanceringsevent van het BlackBerry 10-besturingssysteem. Maar exact een jaar later, in januari 2014, werd de samenwerking tussen BlackBerry en Keys alweer stopgezet.
Mobli, een mobiele foto- en videosharing-dienst à la Instagram die in 2010 opgericht werd, kreeg in 2011 een duwtje in de rug van Leonardo DiCaprio, die er 4 miljoen dollar in pompte. Dankzij DiCaprio’s betrokkenheid werden nog meer celebrities aangetrokken: ook Toby Maguire, Serena Williams en Lance Armstrong investeerden in Mobli.
Lady Gaga gaf ooit financiële steun aan start-ups als Turntable.fm – een inmiddels opgedoekt sociaal netwerk voor het delen van muziek – en Backplane – nog een sociaal medium, dat onder meer Gaga’s Little Monsters-internetcommunity bouwde. De Amerikaanse diva is ook nog creatief directeur geweest van Polaroid, waarvoor ze onder meer een draadloze printer ontwierp.
Om de koptelefoons van Beats by Dre (het bedrijf dat door Apple werd overgenomen) te promoten, werden in de aanloop naar het WK sterspelers als Neymar, Suarez, Van Persie, Fabregas, Götze ingeschakeld. Ook van de partij: rapper Lil Wayne en basketballer LeBron James.
MySpace was medio de jaren 2000 één van de vaandeldragers van de socialenetwerksites, maar stuikte daarna met de opkomst van Facebook helemaal in elkaar. In 2013 werd de website radicaal vernieuwd, met mede-investeerder Justin Timberlake als gezicht. Timberlake doneerde eerder al kapitaal aan Stipple (een platform waarop je mensen, plaatsen en objecten in foto’s kunt taggen) en Miso Media (een muziekstart-up), en maakte onlangs nog (samen met Jimmy Fallon) zijn opwachting in advertenties voor de iPhone 6 en 6 Plus.
Dat U2 zijn jongste album onlangs in ieders iTunes-bibliotheek dropte en in 2004 een speciale iPod-editie op de markt bracht is genoegzaam bekend, maar wist u ook dat Bono jaren geleden al met zijn investeerdersgroep Elevation Partners in Facebook investeerde, alsook in onder andere Yelp, Forbes en – samen met U2-gitarist The Edge – in Dropbox?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier