10 grote ICT-problemen van 2010
Ook in 2010 moest Data News meermaals berichten over grote pannes en ict-problemen. Zonder daarover ongepast vrolijk te willen doen – dat de boel in de soep draait, overkomt namelijk iedereen wel eens – hebben we voor u even teruggeblikt en enkele grote(re) euvels van 2010 opgelijst. In januari loopt het mis bij de Bank van de Post. De bank moet geld van de rekeningen van z’n haar klanten afhalen dat er onterecht op is terechtgekomen na een ict-fout. Aan de basis van het probleem ligt de ‘aangroeipremie’, die op 1 april 2009 ‘getrouwheidspremie’ werd, na een Europese richtlijn. Maar omdat in de ict-systemen die aanpassingen niet werden doorgevoerd, werden die premies tot eind juni 2009 dubbel betaald.
Ook in 2010 moest Data News meermaals berichten over grote pannes en ict-problemen. Zonder daarover ongepast vrolijk te willen doen – dat de boel in de soep draait, overkomt namelijk iedereen wel eens – hebben we voor u even teruggeblikt en enkele grote(re) euvels van 2010 opgelijst.
In januari loopt het mis bij de Bank van de Post. De bank moet geld van de rekeningen van z’n haar klanten afhalen dat er onterecht op is terechtgekomen na een ict-fout. Aan de basis van het probleem ligt de ‘aangroeipremie’, die op 1 april 2009 ‘getrouwheidspremie’ werd, na een Europese richtlijn. Maar omdat in de ict-systemen die aanpassingen niet werden doorgevoerd, werden die premies tot eind juni 2009 dubbel betaald.
Ook bij andere banken gebeuren zulke dingen wel eens. Zo debiteert BNP Paribas Fortis in september per ongeluk de betaaltransacties op duizenden rekeningen meerdere malen. De bank spreekt van “een ongelukkige samenloop van omstandigheden: een it-probleem, mogelijk bij onze server, en een menselijke interventie.”
En om in de financiële sfeer te blijven: de online belastingaangifte Tax-on-web kende dit jaar één ernstige hapering. Belastingambtenaren, die de belastingaangiften van 2009 nog aan het verwerken zijn, zitten met hun duimen te draaien, omdat Tax-on-web enkele dagen dienst weigert. De problemen vallen samen met de lancering van de nieuwe versie van Tax-on-web.
Eén van de zwaarste problemen van dit jaar valt begin november voor bij de onafhankelijke, neutrale en liberale ziekenfondsen. Daar liggen duizenden kantoren een week lang op apengapen na een technisch probleem in de mainframe van ict-dienstenleverancier M-Team. Na een back-up van de gegevens op de mainframe zou zich bij het heropstarten een ‘ernstig technisch incident’ hebben voorgedaan. Daardoor moesten alle data opnieuw geïnstalleerd worden. Op de vraag naar een disaster-recoveryplan klinkt het bij M-Team: “We waren volop bezig alles te ontdubbelen. In januari zou dat hele proces zijn afgerond. Maar dan treedt de wet van Murphy in werking.”
Voorts is het al telecomkommer dat de klok slaat. In april ligt het netwerk van Colt twee tot drie uren out. Enkele Belgische klanten zaten zonder internet, ip vpn of voice over ip. Ook in 2009 ondervond Colt al ernstige netwerkproblemen. Idem trouwens voor Belgacom-dochter Scarlet dat in mei weer een algemene panne moet slikken door onderhoudswerkzaamheden aan de backbone. Dat na zware problemen in het eigen datacenter in 2009. Bij moederbedrijf Belgacom komt zulks nochtans even goed voor. Internetklanten zitten op een ochtend in oktober verstoken van een fatsoenlijke verbinding, eveneens na “een interventie, een upgrade, in de internetbackbone van Belgacom waarbij iets is misgelopen”.
En ook Telenet, Base en Mobistar blijven niet gespaard. Mobistar krijgt eerder deze maand een panne te slikken. Tijdens een geplande onderhoudsinterventie heeft een breuk in een belangrijke glasvezelverbinding het mobiele datanetwerk van Mobistar grotendeels uit de lucht gehaald. Telenet ondervindt in juni dan weer softwareproblemen in de eigen multiplexer (die verzamelt de klank en alle beelden voor digitale televisie en brengt die op het netwerk) waardoor kijkers bij de zenders VRT en RTBF ernstige storing ondervonden. Bij Base worden in november de beltegoeden van de pre-paid telefoonkaarten van 82.000 getroffen klanten herleid tot nul. Volgens Base gaat het om een menselijke fout bij een upgrade van het ict-systeem.
Tien Belgische voorvallen, maar de lijst had gerust aangevuld kunnen worden met enkele internationale euvels. Denk maar aan de grote problemen bij de Duitse en Australische banken dit jaar. Of de technische moeilijkheden in de Apple iPhone 4 of bij Skype. Kortom: het komt voor in de beste families. We kunnen er maar uit leren…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier