10 tips om veilig online te shoppen
Met de eindejaarsaankopen in het verschiet, lanceerden minister van Digitale Agenda Alexander De Croo en zijn collega van Middenstand Willy Borsus de campagne E-shop-defense. Daarvoor schakelden ze Jack Zwam in, ‘meester in de kunst van het veilige online shoppen’. Die geeft zijn 10 ‘onfeilbare technieken’ mee in evenveel clips.
1: Geef nooit je geheime bankcode weg
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
2: Koop niets aan als het webshopadres niet start met ‘HTTPS’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
3: Kies een wachtwoord met minstens 8 tekens
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
4: Check eerst de ‘e-reputatie’ van de verkoper
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
5: Hoe je de zwarte gordel in wantrouwen behaalt
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
6: Lees de algemene voorwaarden (en aanvaard ze niet zomaar)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
7: Geef geen persoonlijke info weg die niet nodig is voor betaling of verzending
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
8: Hoe je je bankrekening en facturen beheerst
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
9: Gebruik bij het online kopen een antivirus
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
10: Kijk na of de webshop over een kwaliteitslabel beschikt
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Er werd ook een campagnewebsite ontwikkeld: E-shop-defense.be.
E-commerce in België
Vorig jaar groeide e-commerce met 25 procent, goed voor een totale omzet van zo’n 1,9 miljard euro, aldus Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda. ‘Dit jaar rekenen we op een omzet van 2 miljard euro’.
Een van de doelstellingen van de Europese Digitale Agenda is dat 50 procent van de bevolking zijn aankopen online moet doen in 2015: vorig jaar zat ons land aan 48 procent. Daarmee hinkt België achterop ten opzichte van Frankrijk (59 procent), Duitsland, Nederland (69 procent) en het Verenigd Koninkrijk (77 procent).
De Digitale Agenda bepaalt ook dat 33 procent van de kmo’s online moet aankopen en verkopen in 2015: in 2013 bleken, wat betreft de verkopen, slechts 20 procent van de Belgische kmo’s online bestellingen te hebben ontvangen. Bovendien zijn vier van de vijf grootste e-commerce-websites in ons land buitenlands.
De minister van Digitale Agenda kondigde nog aan dat hij volgend jaar een ‘E-commerce Platform’ wil lanceren, een plek waar overheid en bedrijven met elkaar kunnen overleggen. Dat kan gaan over een gelijk Europees speelveld op het vlak van productveiligheid, een betrouwbaar online betaalplatform dat breed gedragen wordt of de verbetering van de online veiligheid door betere opvolging van klachten. Hij kijkt daarvoor naar wat vandaag reeds bestaat met de farmasector, het Pharma R&D Platform. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier