10 vaststellingen over het digitale mediagebruik van Vlaamse jongeren
Welke digitale kanalen hanteren Vlaamse jongeren en kinderen en waarvoor? 10 vaststellingen over hun digitaal mediagebruik.
Welke digitale kanalen gebruiken jongeren en kinderen en waarvoor gebruiken ze die? Op basis van het onderzoek Apestaartjaren (van Linc, Mediaraven en UGent) bij 1.700 jongeren, kunnen we 10 vaststellingen over hun mediagebruik doen.
1. Hoewel Facebook volgens recente berichten jonge gebruikers aan het verliezen is, hebben bijna 9 op 10 Vlaamse jongeren (89,9 procent) tussen 9 en 18 jaar een actief Facebookprofiel. Dat is 10 procent meer dan in 2012. Voorts logt 62 procent actief in op YouTube en 30,1 procent op Instagram. Het gebruik van Twitter is wel gestegen (25 procent, tegenover 15 procent in 2012), maar de microblogsite is nog altijd niet razend populair onder jongeren.
2. Bij kinderen tussen 9 en 12 jaar is de sociale netwerksite van Ketnet met 43,3 procent populairder dan YouTube (42 procent) en Facebook (35 procent).
3. 86 procent van de jongeren bezit een eigen smartphone (en 64,5 procent een eigen mp3-speler en 53,9 procent een eigen laptop). Van de kinderen tussen 9 en 12 heeft zelfs al 59,7 procent een gsm.
4. Om te communiceren gebruiken jongeren, naast sms en telefoon, vooral Facebook Messenger (86 procent), Snapchat (49 procent), Skype (40 procent) en WhatsApp (25 procent). Kinderen gebruiken hun gsm vooral om te sms’en (88 procent), bellen (85 procent) en foto’s te nemen (80 procent)
5. De 5 meest gebruikte websites door jongeren zijn Facebook, YouTube de ‘elektronische leeromgeving’ (zoals SmartSchool), Hotmail/Outlook en Twitter. Bij kinderen zijn dat YouTube, Facebook, Ketnet, Spelletjes.nl en Spel.nl.
6. Vlaamse jongeren zijn selectief als het op apps aankomt: 54,3 procent van hen heeft 10 tot 20 apps op de smartphone geïnstalleerd staan. 27 procent heeft 20 tot 40 apps op zijn of haar toestel staan, 11,5 procent bezit 40 tot 60 apps.
7. De meest gebruikte apps door jongeren zijn, alweer, die van de sociale netwerksites: Facebook, Snapchat en YouTube zijn de top drie smartphone-apps. Op tablet is de volgorde licht anders: Facebook, YouTube, Snapchat. Bij kinderen bestaat de top 3 grotendeels uit dezelfde apps. Alleen het spelletje Flappy Bird zit er nog tussen.
8. Hoe zit het met het digitale mediagebruik op school? 35 procent van de jongeren heeft leerkrachten tijdens de les al op Facebook of Twitter zien gaan. 41 procent heeft al uitleg gekregen door leerkrachten over de privacyinstellingen op Facebook. 21 procent heeft al eens in opdracht van de leerkracht filmpjes moeten maken in de les en deze op YouTube moeten zetten. Toch vindt 75 procent van de bevraagde jongeren dat leerkrachten nog meer digitale media moeten gebruiken in de klas.
9. Jongeren maken ook gebruik van de digitale kanalen om over huiswerk te overleggen met klasgenoten. Dit wordt vooral via Facebook (78 procent) en per sms (75 procent) gedaan. Het online leerplatform van de school (22 procent) moet onderdoen.
10. Opvallend is dat jongeren bijna even vaak nieuws volgen via sociale netwerksites (55 procent) dan op tv (61 procent) of radio (58 procent).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier