150 euro voor een weekendje Parijs
150 euro voor een weekendje Parijs. Het lijkt een prikje, ware het niet dat dit de telefoonrekening was voor mobiel internet in het buitenland. Evenveel als de overnachting in de Holiday Inn, met z’n vieren dan nog.
150 euro voor een weekendje Parijs. Het lijkt een prikje, ware het niet dat dit de telefoonrekening was voor mobiel internet in het buitenland. Evenveel als de overnachting in de Holiday Inn, met z’n vieren dan nog.
Zopas opnieuw een zure afrekening in de bus na een weekje Bergerac. 140 euro. We waren nochtans gewaarschuwd. Mijn twee koters, pubers van 13 en 15, mochten geen Youtube-filmpjes meer downloaden (maar dat is toch gratis, pa?). Meer nog, ze mochten niet eens meer naar mijn ‘smartphone’ kijken. Toegegeven, ik heb alle dagen enkele nieuwswebsites geraadpleegd, niet te lang, niet te veel, maar het nieuws-gierig beestje steekt nu eenmaal regelmatig de kop op.
En ik weet wel, je hebt een knopje waarmee je de roamingmogelijkheden in de kiem kan smoren. Maar waarom moet dit allemaal zo veel geld kosten? Voor 150 euro heb je al bijna een netbook, straks zelfs een ultradun tv-scherm. Of vier maanden breedbandkabel of adsl. Of zes maanden lang een krant in je bus. Hoeveel marge hebben de mobiele operatoren op deze datadiensten? Hoeveel zou het hen kosten? Hoeveel zou het hen opbrengen? Alle toeristen in Frankrijk, Spanje, Italië. Kassa!
Alle expats en dagjesreizigers in België. Kassa! Moet Europa hier niet dringend wat aan doen? Zo creëer je immers de perceptie dat mobiele data peperduur is. Voor een markt die nog in volle expansie is, is dat bijzonder nefast. En België is dan nog één van de landen in Europa waar dergelijke toepassingen het minst gebruikt worden.
Hoeveel trotse 3G-laptop- of iPhone gebruikers hebben zich de afgelopen twee maanden verslikt toen ze hun factuur onder ogen kregen? Ik zou ze niet graag te eten geven. Het is jammer dat de mobiele telecomindustrie niet zelf initiatieven neemt om dergelijke aberraties te voorkomen. Perceptie, vooral dan negatieve perceptie, speelt een belangrijke rol. Met 150 euro heb je immers al een tafeltje voor twee in een sterrenstaurant, al dan niet in Parijs.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier