2 miljoen Belgische leden voor LinkedIn

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

LinkedIn heeft in ons land naar eigen zeggen de kaap van de 2 miljoen leden bereikt. België komt zo in de top 10 van de landen met de meest actieve LinkedIn-gebruikers ter wereld.

LinkedIn heeft in ons land naar eigen zeggen de kaap van de 2 miljoen leden bereikt. België komt zo in de top 10 van de landen met de meest actieve LinkedIn-gebruikers ter wereld.

“Officiële cijfers omtrent het aantal actieve gebruikers hebben we niet. Heel wat gebruikers melden zich mobiel aan bij LinkedIn”, stelt woordvoerster Anoek Eckhardt. “Maar Belgische leden behoren hoe dan ook tot de top 10 van de landen met de meest actieve leden.”

“Bijna 45 procent van de Belgische beroepsbevolking heeft nu een profiel op LinkedIn”, meldt het hoofd Talent Solutions van LinkedIn Benelux, Lena Olivier. De Belgische LinkedIn-leden komen hoofdzakelijk uit Brussel, Antwerpen en Luiken.

Financiën en ICT best vertegenwoordigde sectoren

De sectoren die het best op LinkedIn vertegenwoordigd zijn in België, zijn de financiële sector, de ICT-sector, de overheid, de bouw en de gezondheidszorg. De organisaties of bedrijven met het meest aantal Belgische leden op LinkedIn zijn de Europese Commissie (11.710), BNP Paribas Fortis (8.058) en KBC Group (7.037).

Wat de functies betreft, is die van ‘eigenaar’ het meest voorkomend met 50.000 gebruikers, gevolgd door de titels ‘zaakvoerder’ (20.795) en ‘manager’ (13.581). De meest vermelde competenties van de Belgische LinkedIn-gebruikers zijn ‘management’, ‘sales’ en ‘marketing’.

Onderwijswereld

De onderwijswereld is volgens LinkedIn ook behoorlijk actief op de sociale netwerksite, in eerste instantie om “in contact te blijven met oud-studenten”.

De vijf universiteiten die het meest voorkomen in de profielen van de leden zijn de Katholieke Universiteit Leuven (KUL), de Universiteit Gent (UGent), de Université Catholique de Louvain (UCL), de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Universiteit Antwerpen (UA).

LinkedIn biedt ook specifieke diensten aan, zoals Marketing Solutions, zodat bedrijven actief campagnes kunnen inzetten naar klanten toe. Mobistar, Microsoft en Mercedes maken daar in België gebruik van. Belgische werkgevers zoals AG Insurance, MIVB, Delhaize en KBC gebruiken Talent Solutions om de potentieel meest geschikte werknemers op te sporen.

(Via Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content