Amid Faljaoui
3 trucjes waarmee Apple ons in de maling neemt
Amid Faljaoui, directeur van de Franstalige Roulartamagazines, wijst op drie marketingtrucjes die Apple aan de grootste driemaandelijkse winst uit de geschiedenis van het kapitalisme geholpen hebben.
74 miljoen iPhones heeft Apple in het laatste kwartaal van 2014 gesleten. Niet door gebruikers met een wapen te bedreigen, maar wel – zoals onze collega’s van Le Figaro aangeven – door een zeer goede marketingstrategie aan de dag te leggen.
Als u de iPhone 6 wilt kopen, zal de verkoper u vragen of u voor de normale versie of voor de grotere iPhone 6 Plus wilt gaan. Het verschil tussen de twee modellen zit hem vooral in de grootte van het scherm en de geheugencapaciteit. Voor een iPhone 6 Plus betaalt u in de winkel 100 euro meer dan voor de iPhone 6, maar de 6 Plus kost Apple maar 40 dollar meer om te maken dan de 6, wat uiteraard de winstmarge van het bedrijf doet zwellen.
En dan is er nog het kneepje van de geheugencapaciteit, zo schrijft Le Figaro nog. U hebt de keuze tussen drie iPhone-varianten: een met 16, 64 en 128 GB geheugen. Nochtans verkozen de meeste gebruikers voorheen een smartphone met een geheugen van 32 GB, maar dat model werd afgeschaft door Apple. Slim, want daardoor zal de verkoper u het model van 64 GB proberen aan te smeren, dat meer kost en Apple bijgevolg ook meer opbrengt.
74 miljoen iPhones heeft Apple in het laatste kwartaal van 2014 gesleten. Niet door gebruikers met een wapen te bedreigen, wel door een zeer goede marketingstrategie aan de dag te leggen
Officieel rechtvaardigt het prijsverschil zich door een groter geheugen waarmee u meer foto’s, video’s, muziek en apps kunt stockeren. Dat is ook zo, maar dat extra geheugen kost Apple slechts enkele dollars meer, terwijl u uiteraard veel dieper in uw buidel moet tasten – voor een iPhone 6 met 16 GB telt u 699 euro neer, voor de 64 GB-versie 799 euro en voor de 128 GB-variant 899 euro; bij de iPhone 6 Plus betaalt u respectievelijk 799 euro, 899 euro en 999 euro.
Eens u de aankoop hebt gedaan, probeert Apple u ook nog eens de voordelen van de cloud aan te praten. Alles wordt in het werk gezet om u aan te zetten uw iPhone-bestanden in de virtuele wolk te stockeren, voor 99 cent per maand of 11,9 euro per jaar. Uiteraard is Apple niet het enige bedrijf dat zulke marketingtrucs gebruikt en misbruikt, maar het is wel het merk dat erin slaagde met dat soort extra diensten een bedrag van 4,8 miljoen dollar binnen te rijven, en dat enkel en alleen tijdens het laatste kwartaal van 2014.
Dat is dus de reden waarom Apple de grootste winst uit de geschiedenis geboekt heeft; 18 miljard dollar tijdens de drie laatste maanden van 2014 alleen. Chapeau!
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier