6 op de 10 bedrijven doet aan outsourcing
Het uitbesteden van ict-activiteiten blijkt onderhand wel ingeburgerd in ons land.
Het uitbesteden van ict-activiteiten blijkt onderhand wel ingeburgerd in ons land. Van het beheer en uitbaten van ict-infrastructuur als servers, netwerken of opslag, over de ontwikkeling en in productie draaien van toepassingen tot helpdesks en andere ondersteunende diensten; in de voorbije jaren is er haast geen bedrijf dat er geen ervaring heeft mee opgedaan.
Dat blijkt uit een rondvraag die Fujitsu en Data News hielden bij Belgische bedrijven. Haast 60 procent van de respondenten doet al geheel of gedeeltelijk een beroep op ict-outsourcing in een of andere vorm, of heeft plannen in die richting.
Wat evenwel niet betekent dat deze praktijk zomaar wordt aanvaard. Evengoed blijkt immers dat een dik derde van de respondenten helemaal geen plannen in die richting heeft. Deze laatsten vrezen onder meer een gebrek aan ‘governance’ en het verlies van sleutelpersonen in het geval van outsourcing. En hoewel een stevig derde van de respondenten positieve tot heel positieve ervaringen heeft met outsourcing, gaf toch ook een goede 20 procent blijk van meer negatieve ervaringen. Meer nog, 12 procent heeft al een outsourcingscontract voortijdig verbroken.
Tijdens een rondetafelgesprek (zie de Data News-editie van deze week) werden deze en andere aspecten van ict-outsourcing verder uitgespit, inclusief de redenen waarom aan outsourcing wordt gedacht en waarop je moet letten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier