7 procent websitebezoeken via mobiele toestellen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Al 7 procent van de Belgische websitebezoeken loopt via mobiele toestellen zoals smartphones of tablets. Dat moet althans blijken uit gegevens van het Gentse webbureau Wijs. Een jaar geleden werd nog maar 2 procent opgetekend. Data-abonnementen worden stilaan goedkoper, en ook tablets raken ingeburgerd. Dat blijft niet zonder gevolgen. “Mobile zit in de lift”, zegt online marketing consultant Sven De Meyere van het webbureau Wijs, “je houdt daar best rekening mee wanneer je je online strategie bepaalt. In België zijn er echter nauwelijks correcte gegevens beschikbaar over hoeveel websitebezoeken er al via mobiele toestellen lopen”, klinkt het. “Daarom zijn we eens bij onze eigen klanten gaan kijken. Per maand verzamelden we de data van meer dan 1 miljoen bezoekers, verspreid over 50 Belgische bedrijven.”

Al 7 procent van de Belgische websitebezoeken loopt via mobiele toestellen zoals smartphones of tablets. Dat moet althans blijken uit gegevens van het Gentse webbureau Wijs. Een jaar geleden werd nog maar 2 procent opgetekend.

Data-abonnementen worden stilaan goedkoper, en ook tablets raken ingeburgerd. Dat blijft niet zonder gevolgen. “Mobile zit in de lift”, zegt online marketing consultant Sven De Meyere van het webbureau Wijs, “je houdt daar best rekening mee wanneer je je online strategie bepaalt.”

“In België zijn er echter nauwelijks correcte gegevens beschikbaar over hoeveel websitebezoeken er al via mobiele toestellen lopen”, klinkt het. “Daarom zijn we eens bij onze eigen klanten gaan kijken. Per maand verzamelden we de data van meer dan 1 miljoen bezoekers, verspreid over 50 Belgische bedrijven.”

Uit die gegevens blijkt dat het afgelopen jaar drie keer zo veel landgenoten mobiel zijn gaan surfen. In juni was gemiddeld 7,15 procent van de bezoeken afkomstig van mobiele apparaatjes zoals tablets en smartphones. Een jaar eerder was dat in dezelfde maand nog maar 2,34 procent (en toch al een verzesvoudiging in vergelijking met 2010).

In januari klokte Wijs nog af op 4,53 procent websitebezoeken via mobiele toestellen. Op zes maanden tijd is er met andere woorden alweer meer dan de helft (2,62 procent) bijgekomen. Hoewel je voorzichtig moet zijn met het veralgemenen van de resultaten -het digital agency testte tenslotte maar bij 50 eigen klanten- mag de trend nogmaals duidelijk zijn: we beginnen met zijn allen meer en meer mobiel te surfen.

Data News

Overigens laat onze eigen website (datanews.be) gelijkaardige resultaten optekenen. Over de eerste zes maanden van dit jaar klokken we af op een gemiddelde van 6,63 procent bezoeken via mobile devices. Nemen we de eerste zes maanden van 2011, spreken we over een gemiddelde van 4,03 procent. De remmende voorsprong bij de Data News lezers?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content