8 op de 10 Belgen op het internet
Dat is een stijging met 17 procent ten opzichte van twee jaar geleden.
7,1 miljoen Belgen, of 81 procent van de volwassen Belgische bevolking, surfen op het web. Dat is een stijging met 17 procent ten opzichte van twee jaar geleden. Een en ander blijkt uit het ‘Mediascope Europe’-onderzoek van IAB, de beroepsvereniging voor digitale reclame.
IAB bevroeg in februari van dit jaar 50.000 Europeanen online, van wie ongeveer 1500 Belgen. Uit het onderzoek mag blijken dat er almaar meer Belgen rondsurfen op het internet. Belgen brengen gemiddeld 13,6 uur per week op het internet door. Dat is een stijging van 5 procent in vergelijking met 2010. De Belgische internauten zijn iets minder actief dan het Europese gemiddelde, 14,8 uur per week. Maar het bereik ligt op Europese schaal lager, op 65 procent van de volwassen bevolking. Nieuwssites worden het drukst bezocht door Belgen (37%), op de voet gevolgd door social media sites (36%). Bank- en verzekeringssites (15%) komen op plaats 3.
De verschuiving van traditionele media – tv, radio, kranten en magazines – naar het internet mag duidelijk blijken uit dit onderzoek. Elk van die kanalen wordt minder intensief geconsulteerd, terwijl de internettegenhangers (online video en tv, online radio en online nieuws) groeien. “9 op 10 Belgische internetgebruikers bezoekt nieuwssites, 55 procent kijkt online naar tv en bijna 6 op 10 luister (59%) online naar de radio. Dat is respectievelijk 12, 3 en 42 procent meer dan in 2010. Voor adverteerders biedt dit mogelijkheden om beide media in elkaar te laten overvloeien”, klinkt het bij IAB.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier