Accent op Accenture
Nadat Accenture op de eerste avond al met stijl in een Indisch restaurant zorgde voor de innerlijke mens, boden ze op dinsdag een kijk op hun ict-kunnen. Daarvoor ontvingen ze de TechTour in hun nieuwste gebouw in Bangalore… en dat met de rode loper. Letterlijk! We kregen zelfs de eer van de DataNews-hoofding uitgevoerd als rijsttapijt.
Nadat Accenture op de eerste avond al met stijl in een Indisch restaurant zorgde voor de innerlijke mens, boden ze op dinsdag een kijk op hun ict-kunnen. Daarvoor ontvingen ze de TechTour in hun nieuwste gebouw in Bangalore… en dat met de rode loper. Letterlijk! We kregen zelfs de eer van de DataNews-hoofding uitgevoerd als rijsttapijt.
De inhoud van de presentaties ging van ‘wat kunnen we voor u doen’ (met de nadruk op India als deel van de ‘delivery’-keten) over ‘de mens bij Accenture’ tot een kijk op wat er in de Tech Labs bij Accenture brouwt. Dat laatste leverde demo’s op van onder meer een tool om meteen op een goede wijze ‘requirements’ voor nieuwe toepassingen te formuleren (zij het dat de wijze waarop mijns inziens toch nog een uiterst stevige uitdaging qua uitwerking biedt), evenals een systeem voor ‘contextuele hulp’. Dat laatste maakt het mogelijk voor een persoon om meteen, zonder het bedrijfsproces te onderbreken waaraan hij of zij werkt, toch de relevante hulp of experts te raadplegen. Bij die laatste demo verzuchtte een aanwezige dat hij graag dat tool nu al bij zijn elektriciteitsleverancier had gezien (kwestie van een verhuis te vergemakkelijken).
Nadien was het weer snel – natuurlijk was het bezoek door de vele vragen uitgelopen – naar het hotel, op weg naar de luchthaven. In het hotel pikten we eveneens het eenzaam achtergebleven lid van de groep op. Zij het dat eenzaam wellicht niet het woord was. Blijkbaar was voor een belangrijke sportwedstrijd in Bangalore een team van professionele ‘cheergirls’ ingevlogen uit de VS en rechtstreeks naar de pool van het hotel gebracht. Tja, wat werkers lijden kunnen…
De trip naar de luchthaven zelf smaakte meer naar het verkeer zoals we dat in Bangalore kennen: hopeloos in de knoei dankzij een malse regenbui en met chauffeurs die elkaar op het scherp van de snee voorbijsteken. Hoe ‘gung ho’ de chauffeurs wel waren, beleefde een van de wagens met TechTour-deelnemers. Hij ‘intercepteerde’ droogjes een onverhoeds neerkomende slagboom bij de péage op weg naar de luchthaven…
Redenen genoeg om op de luchthaven het allang gemiste ‘dinner’ wat te vergoelijken met een schotel kebab, een bordje frieten op z’n Belgisch en jawel, nog wat onderhand traditionele Kingfishers. Met temperaturen die vlot de zomerse gemiddelden in België overstijgen, zijn die glaasjes zeker geen overbodige luxe.
Na een voorspoedige vlucht (het vliegtuig haalde vlot de verloren tijd bij het vertrek in), arriveerde de TechTour dan op zijn volgende halte: Kolkata. Die stad biedt echt meer dan Bangalore het beeld dat buitenlanders van India verwachten… Koeien op straat, geiten (een hele kudde, zomaar in de stad), honden. Maar ook de ‘condition humain’, met dichtbevolkte stoepen, fietsriksja’s, en evengoed een goudkleurige koets voor een traditioneel huwelijkspaar.
Net als vorig jaar arriveerden we uiteindelijk bij het Oberoi Grand hotel. Een hotel dat nog diep, diep, diep doordrongen is van de Engelse stijl, en de geest van de koloniale tijden verzoent met wat een reiziger uit de 21ste eeuw mag verwachten. Laureaat van de ict-manager of the year contest en cio of the year zijn heeft zo toch zijn leuke kantjes…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier