Acer klaar voor heropleving
Nu de pc-markt opnieuw zou moeten aantrekken zegt Acer daarvoor klaar te zijn met de herschikking van z’n organisatie en een grotere differentiatie van z’n merken.
Nu de pc-markt opnieuw zou moeten aantrekken zegt Acer daarvoor klaar te zijn met de herschikking van z’n organisatie en een grotere differentiatie van z’n merken.
“We hebben van de crisis gebruik gemaakt om een aangepaste structuur in te voeren, met meer investeringen in de dienst na verkoop”, preciseert Marc Pauly, country manager Benelux van Acer. Hij geeft mee dat er meer dan 110 mensen werken in de logistieke, callcenter- en reparatiebusiness. “Allemaal op onze payroll, wat vrij uniek is.”
Voortaan zijn de merken van de Acer-groep beter gedifferentieerd. Zo zal Gateway duidelijk het merk worden voor de markt van de middelgrote bedrijven (met niet enkel pc’s trouwens, maar ook servers en NAS, in partnerschap met Hitachi). Acer zal staan voor de pc, in z’n verschillende verschijningsvormen, voor het grote publiek en Packard-Bell voor de kmo-marjt. EMachines wordt dan weer gepositioneerd als goedkoop instapproduct.
“Die merken worden dus veeleer complementair dan concurrenten”, stelt Pauly. “Het grote publiek en de kmo’s zijn onze belangrijkste doelgroepen, dus we gaan ons niet op de grote accounts storten. Dat is een weloverwogen keuze. En we werken altijd via een indirect distributiemodel, want we werken 100 procent via het channel.”
Overigens gaat Acer bij het nieuwe schooljaar een nieuw gamma smartphones voorstellen. De onderhandelingen met de Belgische operatoren rond een gekoppeld aanbob (vb. een netbook met een telecomabonnement) zijn aan de gang. Ook komt er na de zomer een e-reader en een tablet pc.
Voor 2010 is de ambitie van Acer in onze contreien om de groei verder te zetten (door marktaandeel te winnen van concurrenten als HP en Dell, met als doel uiteindelijk Dell voorbij te steken als nummer 2 op de wereldwijde pc-markt) en een verbetering van de winstgevendheid. “Wij zijn de enige, samen met HP, die zulk een compleet gamma producten voorstelt.” Ook wil Acer het aantal professionele partners in de distributie verdubbelen. Het mikt vooral op verticale resellers die de kmo-markt bespelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier